1980-luvun Ford Escortista maksettiin yli 30 000 euroa – tämä auto haastoi aikanaan VW Golf GTI:n ja kumppanit

Ford Escort astui 1960-luvun lopulla Suomessakin suositun Anglian saappaisiin. Kahdessa ensimmäisessä sukupolvessa mentiin vielä takavedon voimin, mutta vuonna 1980 esitelty kolmas sukupolvi merkitsi siirtymistä moderniin etuvetoon.

1980-luvun Escort sai tuoreen vetotavan lisäksi myös erillisjousituksen sekä uuden moottorisukupolven. Etuveto-Escortin kehittäminen maksoi aikanaan Fordille peräti viisi miljardia Saksan markkaa, jotka kuitenkin tarvittiin myöskin etuvetoiseksi muuttuneen Opel Kadettin ja VW Golfin haastamiseksi tosissaan. Tätä nykyä kantikas kasariesko on kaukana edeltäjiensä kulttimaineesta, mutta sporttiversiot alkavat olla jo hinnoissaan varsinkin Ford-faneja vilisevässä Isossa-Britanniassa.

Siellä huutokaupattiin äskettäin uudenveroiseksi mainostettu Escort RS 1600i vuodelta 1983. Anglia Car Auctions -niminen huutokauppakamari sai myytyä mustan kompaktisportin peräti 30 000 punnan, eli lähes 34 000 euron summalla. Ford oli siis vähintään samoissa hinnoissa kuin uutena, mitä voidaan pitää kelpo suorituksena vuosina 1982 ja 1983 8659 valmistetun auton lukemaan yltäneen RS 1600i:n kohdalla.





Komeaa myyntihintaa selittää lähes virheetön kunto. 115-heppaisella neloskoneella ryyditetty Escort oli saanut osakseen täysentisöinnin, joka kattoi myös moottorin täydellisen kunnostuksen. Sen jälkeen autolla oli ehditty ajaa alle 400 kilometriä. Korin ja moottorin lisäksi myös sisusta oli laitettu viimeisen päälle, ja samaa voidaan sanoa alustasta, jarruista ja vaihteistostakin. Entisöintiprosessi oli myös dokumentoitu kattavasti. Työstä ei vastannut mikä tahansa paja, vaan VW Golf GTI:n pahimpiin kilpailijoihin kuuluneen kasarisportin kunnostuksen hoiti Brittein saarten suurimpiin kuuluva Ford-jälleenmyyjäketju.

Niinpä lähes 35 000 euron myyntihinnalla on perusteensa, mutta ainakin Suomessa vastaavat summat jäisivät vain haaveeksi 1980-luvun Escortin kohdalla. Keski-Euroopassakin samalla hinnalla saisi esimerkiksi uuden Ford Focus ST:n Performance-paketilla ryyditettynä, mutta tunnelmassa uusi hot hatch jää auttamatta kakkoseksi kulmikkaalle kasarisportille.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.