MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja tila-auton sekoitus putkahti ulos Toyotan tytäryhtiö Daihatsun linjoilta Japanin Kiotossa vuodesta 2002 aina viime vuoteen saakka.

Viisipaikkainen Probox ei ollut mikään muotoilun riemuvoitto kauniisti sanottuna tarkoituksenmukaisten linjojensa myötä, mutta varsin kulmikkaan Toyotan designista voi löytää tiettyjä yhtymäkohtia kasariautoihin. Japanilaiset innostuvat helposti menneiden vuosikymmenten tyylistä, joten nousevan auringon maassa toimiva Renoca by Flex päätti tehdä Proboxista todellisen retroauton.

Renoca by Flex on tähän asti keskittynyt lähinnä Toyotan eri mallien entisöinteihin. Firma on restauroinut esimerkiksi Land Cruisereita ja jopa Hiaceja, mutta nyt Renoca päätti kehittää kokonaan oman automallinsa. Toyota Proboxin pohjalta tehty luomus on nimetty Renoca Euro Boxiksi, mikä antaa jo osviittaa auton tyylistä. Tilafarmarin nokka on laitettu kokonaan uusiksi, ja esikuvana on selvästi toiminut ykkös- tai kakkoskorinen VW Golf pyöreine lamppuineen.

Suosittelemme


Muutostyön myötä Proboxin kaikki keulan osat tuulilasista eteenpäin menevät uusiksi. Lisäksi auton alla pyörivät vahvasti retrohenkiset mustat peltivanteet kromatuilla pillerikapseleilla. Sisustakaan ei ole unohdettu, koska Renoca verhoilee auton penkit haluttaessa ruutukuvioisella kankaalla, joka tuo heti mieleen klassiset VW Golf GTI:t. Kangas on jonkin verran vaaleampaa kuin vanhoissa Golfeissa, mutta tyyli on silti tuttua. Suurempaa sporttisuutta näiltä istuimilta lienee kuitenkin turha odottaa, ja varsinkin takapenkki on todella lautamainen.

Urheilullisuutta ei ole toisaalta tarjolla myöskään pellin alla. Renoca ei koske Proboxin tekniikkaan, eli retroluomusta kuljettaa vapaasti hengittävä 1,5-litrainen nelonen, joka tuottaa 105 hevosvoimaa. Ne välitetään etupyörille joko viisipykäläisen manuaalin tai neliportaisen automaatin kautta. Japanin markkinoita varten tehdyssä Euro Boxissa on ratti luonnollisesti oikealla, eli täkäläisittäin katsottuna ”väärällä” puolella, mutta vasemmanpuoleisellakin ohjauksella varustettu Euro Box olisi teoriassa mahdollinen.

Toyota Proboxia on nimittäin myyty vasemmanpuoleisella ohjauksella ainakin Perussa ja Boliviassa, jossa se on suosittu taksiauto. Tällaisen auton rahtaaminen Japaniin tekisi kuitenkin lopun Euro Boxin edullisesta hinnasta. Retrofarmari maksaa nimittäin nousevan auringon maassa alle 15 000 euroa, ja tässä summassa on jo lähtökohtana käytetty Probox mukana.

Lue lisää