Vuoden 1979 Indianapolis 500:n virallinen pace car on harvinaisempi kuin vastaavat Mustangin turva-autot, mutta vähintäänkin yhtä hieno.
Indy 500 kisojen pace car -erikoisversiot ovat perinteisesti olleet suosittuja tähän päivään asti, mutta tämä vauhdikas amerikkalainen autourheilu saavutti yhdenlaisen huippunsa vuonna 1979. Kyseisenä vuonna tuolloin uusi Fox-korinen Ford Mustang sai kunnian toimia ensimmäistä kertaa turva-autona, ja kuuluisuuden siivittämänä Ford onnistui myymään autostaan yli 10 000 ”Pace Car Edition” -erikoismallia. Se on edelleen kaikkien aikojen myydyin Indy-kisojen innoittama automalli, mutta harvaa tietää, että samana vuonna Ford sai kaupaksi myös kuutisen tuhatta lava-autonsa pace car -kopiota.
Eräs näistä vuoden 1979 Ford F-150 erikoismalleista on kirjoitushetkellä myynnissä Bring a Trailer -kauppapaikalla. Kyseessä on yksi niistä 4225:stä F-150 -mallista, joka oli varustettu Fordin “Indianapolis Speedwayn virallisella lava-autopaketilla”. Ford otti ilosta kaiken irti, sillä myös F-100-, F-250- ja F-350-malleja rakennettiin samaisella teemalla lähes 2 000 kappaletta. Varsinkin 70-luvun loppu ja 80-luvun alkupäivät olivat oikeata autojen teippausmanian kulta-aikaa, kun ihmisiä houkuteltiin auto-ostoksille milloin milläkin ”erikoisversiolla”, joka lähinnä sisälsi tavallisuudesta poikkeavat teippikuviot auton kyljissä tai vaikkapa konepellissä.
Koska oikeudet vuoden 1979 pace car -autoille meni Fordille, se tarkoitti samalla, että myös Indianapolis-kisojen huoltoautot päätyivät samaisen autojätin hoidettaviksi. Jo tuolloin suosituksi muodostunut F-sarja saisi syyskuussa mallivuodelle 1980 ensimmäisen täydellisen uutuusmallinsa kokonaiseen 15 vuoteen. Niinpä vanhasta mallista haluttiin ottaa vielä kaikki irti erikoisversion myötä.
Tuolloin Fordilla oli jo valmiiksi useita “Free-Wheelin”-nimeä kantaneita teippisarjoja käytössään, joilla koristeltiin firman lava-autoja. Yksi näistä visuaalisista paketeista oli vuoden 1978 F-sarjan “Styleside Free Wheeling -paketti”, jossa hopeanvärinen auto koristeltiin mustilla somisteilla, oranssinvärisillä sateenkaariraidoilla ja lavalle asetetuilla putkilla. Nuukina miehinä Fordin pavunlaskijat päättivätkin käyttää teemaa miltei sellaisenaan.
Suosittelemme
”Offical Truck” -nimeä kantaneen version saamiseksi ostajien piti tilata lava-autonsa hopeanvärisenä ja Ranger-verhoilulla, sekä valita joukko lisäkilkkeitä, kuten ylimääräinen polttoainesäiliö. Autoon oli valittavissa myös monia “suositeltuja optioita”, jotka olivat auton alkuperäiseen luonteeseen sopivia, kuten LA-radiopuhelin, ohjaustehostin ja tehostetut jarrut.
Vaikka näitä “Official Truck” -paketteja myytiin 5983 kappaletta, ei ole täyttä varmuutta, toimitettiinko ne kaikki omistajille grafiikan ja muun tilpehöörin ollessa jo paikoillaan. Ainakin Indianapolis Motor Speedwayn tarrat logoineen ja teksteineen toimitettiin diilereille auton ohjaamoossa irrallaan, jotta myyjä pääsi asentelemaan niitä omin pikku kätösineen.
Kaikkien koristeluiden takaan löytyi loppujen lopuksi aivan tavallinen F-sarjan työjuhta, kestävä ja yksinkertainen, mutta altis korroosiolle. Nykyisen omistajan ostettua kuvien yksilön, oli auto täynnä pintakorroosiota, joka on entisöinnin jäljiltä enää kaukainen muisto. Auton moottori on myös kokenut täydellisen läpikäynnin, ja teippauksetkin ovat luonnollisesti puhdasta jälkituotantoa. Kirjoitushetkellä autosta on huudettu vaivaiset 12000 dollaria. Huudon sulkeutumiseen on kuitenkin vielä kolme päivää aikaa, joten hintakin ehtii nousta vielä auton ansaitsemiin lukemiin.