1960-luvun tyyli kohtaa modernin tekniikan – Emilia GT Velocea vauhdittaa uuden Alfa Romeo Giulia QV:n yli 500-heppainen tuplaturbo-V6

Nykyisellä Alfa Romeo Giulialla ei ole nimeä ja vetotapaa lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä klassisen Giulian kanssa. Saksalainen Alfa-spesialisti on kuitenkin päättänyt yhdistää niiden parhaat palat, eli klassisen tyylin ja modernin tekniikan.

Emilia Auto -niminen firma julkaisi nyt piirrettyjä luonnoskuvia luomuksestaan, joka on nimetty Emilia GT Veloceksi. Ikonisen Giulia Sprint GT:n modernin tulkinnan taustalla vaikuttaa Emilia Auton lisäksi tuotekehityskumppani VELA Performance, ja auton pitäisi olla esittelyvalmiina ensi vuoden toisen neljänneksen aikana. Valmistusmäärä rajoitetaan ainoastaan 22 yksilöön, ja hinnat alkavat noin 400 000 eurosta.

GT Velocen kulusta vastaa modernista Giulia Quadrifogliosta lainattu 2,9-litrainen tupla-ahdettu V6, joka tuottaa yli 500 hevosvoiman huipputehon ja 600 newtonmetrin maksimiväännön. Voimansiirtokin edustaa modernia linjaa, koska vaihteistona palvelee klassisen manuaalin sijasta ZF:n automaatti. Pykälät vaihtuvat parhaimmillaan vain 150 millisekunnissa, mistä vanhan koulukunnan Alfa-kuskit saivat vain unelmoida.

Alustarakenteetkin laitetaan uusiksi huimasti kasvaneiden voimavarojen ehdoilla. Joka nurkassa käytetään KW:n coilovereita ja erillisjousitusta. Edessä turvaudutaan päällekkäisiin kolmiotukivarsiin, kun taas taka-akselilta löytyy monivarsituenta. Tekniseen arsenaaliin kuuluvat lisäksi mukautuva ohjaustehostus, Brembon jarrut sekä modernien autojen kaltaiset ABS-jarrut ja luistonesto.

Suosittelemme

Giulia GT:n klassinen kori sovitetaan uuden spaceframe-rakenteen päälle, joka tarjoaa kiinnityspisteet modernille tekniikalle. Konepeltiäkin pitää hieman pullistaa tuplaturbo-V6:n sovittamiseksi nokalle, ja lisäksi pyöränkaaret sekä lokasuojanlevitykset ovat alkuperäisautoa muhkeammat. Takaluukun kanteen sovitetaan puolestaan kauniisti kaartuva spoilerilippa, ja valonheittimet korvataan moderneilla lediratkaisuilla. Voimavaroista kertoo myös keskeltä takahelmaa ulos työntyvä tuplaputki.

Sisusta yritetään puolestaan säilyttää mahdollisimman alkuperäisen näköisenä. Tuuletusta kuitenkin kohennetaan, ja automaatti-ilmastointi huolehtii ohjaamon viilentämisestä. Herkkuihin lukeutuva myös sähkölasit sekä -peilit ja moderni multimediajärjestelmä. Sporttipenkit ovat peräisin Recaron valikoimasta, ja sisustan verhoilumateriaalit voi valita useiden eri vaihtoehtojen joukosta.

LähdeCarscoops

Lue lisää