1960-luvun Jeepin voi rakentaa myös näin – ICON:in käsialaa olevan Wagoneerin kuorten alla on rutkasti modernia tekniikkaa

Jeep kuului 1960-luvun alkupuolella vielä amerikkalaiselle Kaiserille, joka päätti laajentaa karuista maastureista tunnetun merkin valikoimaa ylellisempään suuntaan. Vuonna 1962 esitelty Wagoneer sai kunnian olla maailman ensimmäinen herrasmiesmaasturi, vaikka tätä viittaa onkin sovitettu usein Range Roverin harteille. Wagoneer ja samalta pohjalta tehty Cherokee pysyivät tuotannossa todella pitkään, ja ne saivat kokea sekä AMC:n että Chryslerin isännyyden. Mallisarjan loppu koitti vasta 1990-luvun alkupuolella, kun Grand Wagoneeriksi nimetyn auton valmistus päättyi.

Ikoninen maasturi on nyt päätynyt ICON-nimisen jenkkipajan modernisoitavaksi. Lähtökohdaksi on valittu tuotannon alkupäätä edustava yksilö vuodelta 1965, koska siinä on vielä alkuperäinen pystyripainen maski. ICON:in perustaja Jonathan Ward halusi autoon juuri tämän muotoiluyksityiskohdan, ja muuten tavoitteena oli koko perheelle tarkoitetun äärimmäisen ranta-auton luominen.

Sopivan lähtökohdan löytämisen jälkeen Jeep purettiin atomeiksi, ja sen kori skannattiin digitaalisesti CAD-tiedoston luomiseksi. Tiedosto lähetettiin Art Morrison Enterprises -nimiselle firmalle, joka loi Wagoneriin räätälintyönä uuden alustan. Siihen tehtiin korin kiinnityskohdat alkuperäisille paikoille, ja lisäksi alustaan suunniteltiin paikat moderneilla monivarsituennoilla varustetun jousituksen asentamiseksi. Jeepin nykyiset jouset ovat Eibachin valmistamat, ja coiloverit ovat puolestaan Foxin käsialaa.

Suosittelemme

ICON asensi autoon myös Dynatrac Danan akselit sekä uniikit 18-tuumaiset vanteet, jotka on kietaistu BF Goodrichin 31,5-tuumaisille all terrain -renkaille. Vanhojen Jeepien jarruissa ei ole juuri kehumista, joten vauhdinhillitsimetkin päivitettiin Brembon tuotteisiin. Ne ovat kuulemma huima parannus alkuperäiseen 1960-luvun tavaraan verrattuna. Alustamuutosten jälkeen kori maalattiin Land Roverin Tamar Blue -sinisellä, ja kylkiin liimattiin 3M:n puukuvioteipit.

Sisusta on puolestaan kunnostettu alkuperäistä kunnioittaen, ja esimerkiksi mittarit sekä vinyylipäällysteiset penkit ovat periodikorrektit. Sisustan muoviosat on kuitenkin vaihdettu alumiinista, tinasta ja ruostumattomasta teräksestä tehtyihin komponentteihin. Muutokset viimeistellään tietysti pellin alla murisevalla veekasilla, joka on tässä tapauksessa GM-pohjainen E-ROD LS3. Siitä irtoavat 420 heppaa välitetään nelipykäläiselle automaatille, joka on puolestaan yhdistetty Advance Adapters -nimisen firman Atlas-jakolaatikkoon.

LähdeCarscoops

Lue lisää