1960-luvun Jeepin voi rakentaa myös näin – ICON:in käsialaa olevan Wagoneerin kuorten alla on rutkasti modernia tekniikkaa

Jeep kuului 1960-luvun alkupuolella vielä amerikkalaiselle Kaiserille, joka päätti laajentaa karuista maastureista tunnetun merkin valikoimaa ylellisempään suuntaan. Vuonna 1962 esitelty Wagoneer sai kunnian olla maailman ensimmäinen herrasmiesmaasturi, vaikka tätä viittaa onkin sovitettu usein Range Roverin harteille. Wagoneer ja samalta pohjalta tehty Cherokee pysyivät tuotannossa todella pitkään, ja ne saivat kokea sekä AMC:n että Chryslerin isännyyden. Mallisarjan loppu koitti vasta 1990-luvun alkupuolella, kun Grand Wagoneeriksi nimetyn auton valmistus päättyi.

Ikoninen maasturi on nyt päätynyt ICON-nimisen jenkkipajan modernisoitavaksi. Lähtökohdaksi on valittu tuotannon alkupäätä edustava yksilö vuodelta 1965, koska siinä on vielä alkuperäinen pystyripainen maski. ICON:in perustaja Jonathan Ward halusi autoon juuri tämän muotoiluyksityiskohdan, ja muuten tavoitteena oli koko perheelle tarkoitetun äärimmäisen ranta-auton luominen.

Sopivan lähtökohdan löytämisen jälkeen Jeep purettiin atomeiksi, ja sen kori skannattiin digitaalisesti CAD-tiedoston luomiseksi. Tiedosto lähetettiin Art Morrison Enterprises -nimiselle firmalle, joka loi Wagoneriin räätälintyönä uuden alustan. Siihen tehtiin korin kiinnityskohdat alkuperäisille paikoille, ja lisäksi alustaan suunniteltiin paikat moderneilla monivarsituennoilla varustetun jousituksen asentamiseksi. Jeepin nykyiset jouset ovat Eibachin valmistamat, ja coiloverit ovat puolestaan Foxin käsialaa.

Suosittelemme

ICON asensi autoon myös Dynatrac Danan akselit sekä uniikit 18-tuumaiset vanteet, jotka on kietaistu BF Goodrichin 31,5-tuumaisille all terrain -renkaille. Vanhojen Jeepien jarruissa ei ole juuri kehumista, joten vauhdinhillitsimetkin päivitettiin Brembon tuotteisiin. Ne ovat kuulemma huima parannus alkuperäiseen 1960-luvun tavaraan verrattuna. Alustamuutosten jälkeen kori maalattiin Land Roverin Tamar Blue -sinisellä, ja kylkiin liimattiin 3M:n puukuvioteipit.

Sisusta on puolestaan kunnostettu alkuperäistä kunnioittaen, ja esimerkiksi mittarit sekä vinyylipäällysteiset penkit ovat periodikorrektit. Sisustan muoviosat on kuitenkin vaihdettu alumiinista, tinasta ja ruostumattomasta teräksestä tehtyihin komponentteihin. Muutokset viimeistellään tietysti pellin alla murisevalla veekasilla, joka on tässä tapauksessa GM-pohjainen E-ROD LS3. Siitä irtoavat 420 heppaa välitetään nelipykäläiselle automaatille, joka on puolestaan yhdistetty Advance Adapters -nimisen firman Atlas-jakolaatikkoon.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Tyyliniekan uusimmat