1,7 miljoonan euron Porsche 911 – vuoden 1973 Carrera RSR 2.8:ssa on huima hintapyyntö

Klassisten Porsche 911:sten hinnat nousivat muutama vuosi sitten huimasti, mutta nyt tuo kupla on puhkeamassa. RM Sotheby’s -huutokauppakamarin tarjoamasta Carrera RSR 2.8:sta pyydetään silti lähes 1,7 miljoonaa euroa.

911 Carrera RSR 2.8 suunniteltiin 1970-luvun alkupuolella nelosryhmän ratakilpuriksi. Luokan sääntöjen mukaan moottorin iskutilavuus sai olla 2500-3000 kuutiosenttiä, ja Porschen tavoitteena oli jatkaa merkin menestystarinaa pitkän matkan GT-kisoissa. Nelostyhmän sääntöjen mukaan kilpuri piti luokitella katumallin avulla, jolloin syntyi ankanpyrstöllä varustettu legenda, eli 911 Carrera 2.7 RS. 55 Carrera RSR 2.8 -ratakilpurin luokitteleminen vaati lopulta 1525 katuversion rakentamisen.

911 Carrera RSR 2.8 tehtiin venyttämällä FIA:n sääntökirjan pykäliä äärimmilleen. Homma ei mennyt hukkaan, koska tulosta alkoi syntyä lähes välittömästi. 911:llä voitettiin vuoden 1973 Daytonan 24 tunnin kilpailu, Sebringin 12 tunnin koitos, kaikkien aikojen viimeinen Targa Florio -maantiekisa Sisiliassa sekä kuusi European GT Championship -sarjan yhdeksästä osakilpailusta. Kauden 1973 menestystarina vahvisti 911:n ikonista mainetta maailman kilparadoilla, ja tämä tarina on jatkunut näihin päiviin saakka.

911 RSR 2.8 pääsi näyttämään kyntensä myös yksityiskuskien käsissä ympäri maailmaa. Nyt tarjolla olevalla valkoisella yksilöllä ajettiin hieman eksoottisemmassa ympäristössä, eli Karibian seudun ja Keski-Amerikan radoilla. Menestys oli kuulemma jatkuvaa, mutta auto vaihtoi kuitenkin omistajaa useaan kertaan. Lopulta Porsche entisöitiin jossakin vaiheessa takaisin alkuperäisasuunsa, ja 911 näyttää ainakin kuvissa käytännössä virheettömältä. Kovin moni ei varmaankaan raaskisi viedä tässä kunnossa olevaa klassikkoa enää radalle tositoimiin, joten auto päätynee jonkun keräilijän kokoelmiin.

Suosittelemme

Ostajalla täytyy kuitenkin olla tarpeeksi paksu lompakko, koska RM Sotheby’s pyytää punavalkoisesta ikonista peräti 1 695 000 euroa. Vastaavalla summalla saisi myös upouuden hyperauton, mutta ainakin historiallisen arvon osalta 911 Carrera RSR 2.8 vie selvän voiton.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat