Bokserinelonen ja neliveto ovat olleet Subarun tavaramerkkejä jo vuosikymmenten ajan. Japsibrändi nousi näillä avuilla melkoiseen menestykseen rallin MM-sarjassakin, jossa kilpailijoita kuritettiin turboahdetun Imprezan avulla 1990-luvulla ja seuraavan vuosikymmenen alkupuolella. Imprezat ovat olleet myös rakentelukohteina hyvin suosittuja, ja erityisesti WRX- sekä vieläkin tulisemmat STI-versiot ovat kohonneet todelliseen kulttimaineeseen.
Amerikkalaissivusto Craigslistin myyntilistoille on nyt putkahtanut hieman tavallista erikoisempi Impreza. Auto on 2001-mallinen, eli se edustaa vuonna 1992 lanseeratun ensimmäisen sukupolven aivan viimeisiä yksilöitä. Tämä Impreza on lisäksi korimalliltaan harvinaisempi kaksiovinen, mutta todelliset erikoisuudet löytyvät vasta kuorten alta. Nykyinen omistaja osti Subarunsa vuonna 2007, mutta moottori poksahti pian ilmeisesti tavallista rajumman ajotyylin seurauksena. Tilalle ruuvattiin STI:stä lainattu tehokkaampi mylly, josta irtosi kuitenkin jo liikaa potkua voimansiirron kestävyyden kannalta. Subarun vaihdelaatikko nimittäin hajosi, ja samaa lajia oli luvassa jatkossakin.
Kolme seuraavaa moottoriakin räjähtivät, joten omistaja ei tainnut kohdella autoaan aivan silkkihansikkain. Tarpeeksi tukevaa tekoa oleva kone löytyi vasta Toyotan hyllystä, ja niinpä Imprezan keulalle laskettiin tuning-piireissä legendaarista mainetta nauttiva 2JZ. Mm. Suprassa käytetty kolmilitrainen suora kuutonen on tunnettu siitä, että se kestää lähes mitä vain, ja niinpä moottorista on taiottu ahtamalla aivan huimia teholukemia. Subarun nokalle sovitetun koneen kylkeen on pultattu massiivinen turbo, jonka ansiosta potkua löytyy kuulemma 655 hevosvoimaa pyöriltä mitattuna.
Myllyssä on vielä potentiaalia jäljellä, ja lisävirityksillä siitä voisi irrota yli 700 heppaa. Moottorin lisäksi myös vetotapa on laitettu uusiksi, koska voima ohjataan pelkästään takapyörille Getragin valmistaman kuusipykäläisen manuaalin kautta. Alkuperäistä nelosbokseria paljon pidempi suora kuutonen ei sopinut Imprezan nokalle aivan heittämällä, vaan esimerkiksi tuliseinää piti siirtää ja kardaanitunnelia muokata. Myös alustasta ja akselistoista löytyy monia räätälintyönä tehtyjä osia. Sisustakin on varsin kisahenkinen turvakaarten, Sparcon penkkien ja monipistevöiden ansiosta.
Omistaja ei ole ehtinyt nauttia pitkään autostaan näillä spekseillä, koska sillä on ajettu vain 150 mailia nykykuosissaan. Tekniikan todellisesta kestävyydestä ei ole siis mitään tietoa, ja Subarun omistajan Instagram-tilillä julkaistut kuminpolttokuvatkaan eivät välttämättä lisää luottamusta laitteen kuntoa kohtaan. Hintapyyntö on silti lähes taivaissa, koska autosta halutaan 150 000 dollaria tai ainakin sitä lähelle menevä summa. Maksu täytyy vielä suorittaa käteisellä, mikä taitaa karsia potentiaalisten ostajien joukon aika pieneksi. Jenkeissä saa monia uusia superautojakin halvemmalla, ja esimerkiksi tuliterä Porsche 911 GT3 on tuunattua Subarua edullisempi. Kumman ottaisit mieluummin?