150 000 euron W124-Mersu näyttää tältä – hollantilaisessa autokaupassa tarjolla oleva E 60 AMG on yksi alle 150 valmistetusta yksilöstä

Mersun legendaarisimpiin mallisarjoihin kuuluva W124 astui näyttämölle vuonna 1984. Taksitolpillakin hyvin suosittu auto jatkoi W123-edeltäjänsä linjoilla, eli pellin alle sai korkeintaan kuusipyttyisiä koneita. W124:n tarina sai kuitenkin yllättävän sporttisen käänteen, kun Mercedes paljasti syksyllä 1990 Pariisin autonäyttelyssä uuden huippuversion. 500 E:ksi nimetyn piilomuskelin alle oli survottu SL:stä lainattu viisilitrainen kasi, lokasuojissa oli hillityt pullistukset, ja auton kokoonpanosta vastasi toinen stuttgartilaismerkki, eli Porsche.

500 E sai muun mallisarjan tavoin faceliftin vuonna 1993, jolloin mallimerkintäkin muuttui E 500:ksi. 320-heppainen taksimersu ei kuitenkaan riittänyt kaikille, joten tehtaan hovivirittäjä AMG tarjosi vieläkin enemmän potkua janoaville ostajille omaa versiotaan supersedanin pohjalta. E 60 AMG:ksi nimettyä autoa vauhditti kuusilitraiseksi porattu veekasi, josta irtosi jo 381 hevosvoiman huipputeho. Se oli saman verran kuin Ferrari F355:ssä, eli E 60 AMG kuului aikansa sporttisedanien ehdottomaan eliittiin. Ulospäin tämäkin auto oli hyvin hillitty, koska E 60:n tunnusmerkkeihin kuuluivat ainoastaan 17-tuumaiset vanteet ja tuplaputkenpäät.





E 60 AMG oli uutena vielä paljon kalliimpi kuin jo valmiiksi arvokas E 500, joten valmistusmäärä jäi hyvin pieneksi. Tarkka lukema ei tunnu olevan edes tehtaan tiedossa, mutta E 60:iä naputeltiin käsityönä kasaan ilmeisesti noin 100-150 kappaletta. Harvinaisuutensa vuoksi näitä autoja on vain silloin tällöin myynnissä, mutta nyt hollantilaisessa autokaupassa olisi tarjolla vain hieman yli 71 000 kilometriä ajettu punainen E 60 AMG vuodelta 1995.

Signal Red -niminen väri on ollut erikoinen valinta yleensä hillityissä metallisävyissä nähtyyn E 60:een, ja tässä yksilössä on myös tummempaa punaista sekä mustaa yhdistelevä nahkasisustus. Sitä täydentävät vaahterapuukoristeet, ja auton alla pyörivät AMG:n klassiset 17-tuumaiset vanteet. Myös takapuskurin alta pilkottavat hillityt putkenpäät ja takaluukun mallimerkintä kertovat auton suorituskyvystä, jossa ei ole häpeämistä edes nykysporttien rinnalla.

Taksikorin pitäisi kiihtyä AMG:n käsittelyn jälkeen vain 5,4 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu E 500:n tapaan sähköisesti 250 km/h:n lukemaan. Myös jousitusta on tukevoitettu lähtökohtaan verrattuna, ja myynnissä olevassa autossa on monia muitakin herkkuja. Niiden joukkoon kuuluvat mm. ilmastointi, vakionopeudensäädin, sähkökattoluukku, Bosen äänentoistojärjestelmä, muistilla ja lämmityksellä varustetut sähkösäätöiset sporttipenkit edessä sekä lämmitetyt erillisistuimet takana. Harvinaisuudella on kuitenkin hintansa, koska tästä yksilöstä pyydetään hulppeat 149 500 euroa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...