Ford Focus esiteltiin vuonna 1998 kompaktiluokan Escortin manttelinperijäksi. Auton ajettavuus muuttui huomattavasti terävämmäksi viimeisiin etuveto-Escorteihin verrattuna, ja muotoilussakin oli uutta särmää ovaalimerkin tuolloin käyttämän New Edge -tyylin myötä. Ensimmäisen sukupolven Focus pysyi tuotannossa vuoteen 2005 asti, ja auto oli aina etuvetoinen. Huippuversiona toimineen RS:n 212 hevosvoimaakin siirrettiin siis tiehen pelkkien etupyörien voimin, mitä pyrittiin helpottamaan Quaifen tasauspyörästön lukon avulla.
Focuksen ensimmäistä sukupolvea koottiin myös Atlantin toisella puolella vuoteen 2007 asti. Jenkit saivat parhaimmillaan tyytyä 167-heppaiseen SVT:hen, koska turbokoneinen RS ja astetta miedompi ST jäivät vain vanhan mantereen herkuksi. Focus sai silti USA:ssakin maineen ajajan autona, joka jätti mutkapätkillä monta kalliimpaa kilpailijaa taakseen. Suorilla veekasikoneiset muskelit jättivät kompakti-Fordin sen sijaan nielemään pölyä.
Focuksestakin saa kuitenkin tehtyä minikokoisen muskeliauton, jos budjetti, tekijän omat kyvyt tai tieliikenteeseen hyväksyttyjä ajoneuvoja koskeva lainsäädäntö eivät aseta liian tiukkia rajoituksia. USA:ssa saa tunnetusti kilpien väliin vaikka minkälaisia rakennelmia, joten veekasikoneinen ja takavetoiseksi muutettu Focus sopii hyvin joukkoon mukaan. Tällainen auto putkahti nyt myyntiin Street Car Market -Facebook-sivustolle, ja se on varsinainen sleeper sanan parhaassa merkityksessä.
Suosittelemme
Auto on nimittäin ulkoisesti lähes täysin vakion oloinen etupuskuriin sahattua isoa aukkoja, konepellin pikalukkoja ja hieman alkuperäistä muhkeampaa raideväliä lukuun ottamatta. Etuvanteita leveämmissä takakiekoissakin on tiettyä muskelihenkeä, mutta akseliväli on onnistuttu säilyttämään ennallaan. Tämä on melkoinen saavutus, koska konepellin alle on lusikoitu pitkittäin asennettu V8 alkuperäisen poikittaisen neloskoneen tilalle.
Veekasi on GM-sukuinen LSx, jonka iskutilavuus on 5,3 litraa. Focuksen rakentaja ei ole kuitenkaan tyytynyt moottorinkaan suhteen vakiotavaraan, vaan myllyn kylkeen on isketty vielä Master Powerin valmistama 76-millinen turboahdin. Tehoa on siunaantunut näillä keinoilla yli 700 heppaa, eli vuoden 2004 Focuksessa on enemmän potkua kuin yhdessäkään Fordin tämänhetkisessä tuotantomallissa.
Voima välitetään takapyörille TH400-automaatin kautta, ja auto painaa kuulemma vain noin 1000 kiloa. Teho-painosuhde on siis enemmän kuin kunnossa, mitä auttaa myös takapenkin poisto. Sen tilalle on ruuvattu turvakaari, mutta muista sisustaan tehdyistä muutoksista ei ole tietoa. Missourin Kansas Cityssä tarjolla olevasta autosta pyydetään Facebookissa tasan 14 000 dollaria, joten hinnan ja tehonkin välinen suhde on varsin hyvällä tolalla.