1300-heppainen Audi RS 4 paloi poroksi – omistaja saa rahat uuden auton rakentamiseen joukkorahoituskampanjan avulla

Aivan viime vuosituhannen loppumetreillä markkinoille lanseerattu B5-korimallin Audi RS 4 jatkoi kunniakkaasti Porschen valmistaman RS 2 Avantin aloittamia perinteitä. Turboviitonen vaihtui yhteistyössä Cosworthin kanssa kehitettyyn 2,7-litraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korimallina säilyi edelleen pelkästään farmari. Sedan-korinen RS 4 nähtiin vasta seuraavan B7-sukupolven pohjalta, mutta harrastajat ovat rakentaneen porrasperäisiä RS 4:iä myös ensimmäisen sukupolven mallista.

Yksi näistä autoista oli saksalaisen Audi-fani Philip Kaessin käsialaa. Hänen rakentamansa ”RS 4 Limo” sai mm. YouTubessa ja sosiaalisen median eri kanavissa niin paljon huomiota, että mustasta RS 4:stä tuli todellinen kulttiesine. Tämä ei ollut mikään ihme, koska auton rakentaminen lopulliseen asuunsa vei peräti 10 vuotta. Maine kasvoi myös lukuisten kiihdytyskisojen myötä, joissa peräti 1300-heppaiseksi viritetty sedan söi eksoottisia superautoja aamupalaksi.

#RS4Limo

Danke Phil für all die krassen Momente mit deiner legendären #RS4Limo. In guten wie in schlechten Zeiten hält die Audi Community zusammen – das macht unseren #vorsprungdurchfans aus! JP Performance GmbH #DRCrazy

Julkaissut Audi Deutschland Torstaina 19. joulukuuta 2019


Nyt autolle sattui kuitenkin pahin mahdollinen, eli se tuhoutui täysin tulipalossa. Kaess oli RS 4:llään normaaliliikenteessä, kun ilmeisesti öljyä pääsi vuotamaan jostakin kuuman pakosarjan tai -putken päälle. Täystuhoon päättynyt tulipalo sai jopa Saksan Audin postaamaan Facebook-sivulleen auton surullisesti päättyneen tarinan. Kaessille kyseessä oli todellinen katastrofi, koska mies oli upottanut melkoisen rahamäärän lisäksi noin 5000 työtuntia projektinsa rakentamiseen.

Kaessin auton fanit tulivat kuitenkin hätiin, ja he polkaisivat pikaisesti käyntiin joukkorahoituskampanjan. Se on tuottanut tähän mennessä jo yli 100 000 euroa, jotka Philip Kaess voi käyttää uuden RS 4:n rakentamiseen. Vanhasta autosta ei jäänyt jäljelle kuin hiiltynyt korikehikko, joten homma täytyy aloittaa jälleen alusta.

Jäämme odottelemaan, koska mies käärii hihansa ja alkaa taas rakentaa uutta Audia. Luultavasti toisesta painoksesta tulee hieman erilainen, koska täysin saman projektin toteuttaminen toiseen kertaan voisi olla vähemmän motivoivaa puuhaa.





LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...