1300-heppainen Audi RS 4 paloi poroksi – omistaja saa rahat uuden auton rakentamiseen joukkorahoituskampanjan avulla

Aivan viime vuosituhannen loppumetreillä markkinoille lanseerattu B5-korimallin Audi RS 4 jatkoi kunniakkaasti Porschen valmistaman RS 2 Avantin aloittamia perinteitä. Turboviitonen vaihtui yhteistyössä Cosworthin kanssa kehitettyyn 2,7-litraiseen tuplaturbo-V6:een, mutta korimallina säilyi edelleen pelkästään farmari. Sedan-korinen RS 4 nähtiin vasta seuraavan B7-sukupolven pohjalta, mutta harrastajat ovat rakentaneen porrasperäisiä RS 4:iä myös ensimmäisen sukupolven mallista.

Yksi näistä autoista oli saksalaisen Audi-fani Philip Kaessin käsialaa. Hänen rakentamansa ”RS 4 Limo” sai mm. YouTubessa ja sosiaalisen median eri kanavissa niin paljon huomiota, että mustasta RS 4:stä tuli todellinen kulttiesine. Tämä ei ollut mikään ihme, koska auton rakentaminen lopulliseen asuunsa vei peräti 10 vuotta. Maine kasvoi myös lukuisten kiihdytyskisojen myötä, joissa peräti 1300-heppaiseksi viritetty sedan söi eksoottisia superautoja aamupalaksi.





#RS4Limo

Danke Phil für all die krassen Momente mit deiner legendären #RS4Limo. In guten wie in schlechten Zeiten hält die Audi Community zusammen – das macht unseren #vorsprungdurchfans aus! JP Performance GmbH #DRCrazy

Julkaissut Audi Deutschland Torstaina 19. joulukuuta 2019

Nyt autolle sattui kuitenkin pahin mahdollinen, eli se tuhoutui täysin tulipalossa. Kaess oli RS 4:llään normaaliliikenteessä, kun ilmeisesti öljyä pääsi vuotamaan jostakin kuuman pakosarjan tai -putken päälle. Täystuhoon päättynyt tulipalo sai jopa Saksan Audin postaamaan Facebook-sivulleen auton surullisesti päättyneen tarinan. Kaessille kyseessä oli todellinen katastrofi, koska mies oli upottanut melkoisen rahamäärän lisäksi noin 5000 työtuntia projektinsa rakentamiseen.

Kaessin auton fanit tulivat kuitenkin hätiin, ja he polkaisivat pikaisesti käyntiin joukkorahoituskampanjan. Se on tuottanut tähän mennessä jo yli 100 000 euroa, jotka Philip Kaess voi käyttää uuden RS 4:n rakentamiseen. Vanhasta autosta ei jäänyt jäljelle kuin hiiltynyt korikehikko, joten homma täytyy aloittaa jälleen alusta.

Jäämme odottelemaan, koska mies käärii hihansa ja alkaa taas rakentaa uutta Audia. Luultavasti toisesta painoksesta tulee hieman erilainen, koska täysin saman projektin toteuttaminen toiseen kertaan voisi olla vähemmän motivoivaa puuhaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...