Vaikka koko automaailma tuntuu puhuvan sähköistymisestä ja autonomisesta ajamisesta, myös vanhan koulukunnan oppien mukainen hevosvoimasota riehuu kuumempana kuin koskaan. Modernien jenkkimuskelien ykköstykki on ollut jo jonkin aikaa 700-heppainen Dodge Challenger SRT Hellcat, mutta se saa pian haastajan omasta tallista. Vieläkin tehokkaampi ja varttimailin koitoksia varten optimoitu Challenger SRT Demon esitellään nimittäin muutaman päivän päästä New Yorkin autonäyttelyssä.
Uusi super-Dodge saa kilpailijan myös toiselta suunnalta, koska tunnettu virityspaja Hennessey esitteli oman tulkintansa uudesta Chevrolet Camaro ZL1:stä. Virittäjän luomus on nimetty Exorcistiksi, ja Manaajan pellin alla on hulppeat 1000 hevosvoimaa. Huima teholukema saadaan irti 6,2-litraisesta mekaanisesti ahdetusta veekasista, jota on modifioitu kattavasti. Camaroon on asennettu mm. isompi ahdin, parempi välijäähdytin, portatut sylinterinkannet, uudet nokka-akselit sekä paremmin virtaava pakoputkisto ja imusarja. Vääntöä pannu tuottaa peräti 1310 newtonia, ja voima välitetään taka-akselille joko kuusipykäläisen manuaalin tai 10-vaihteisen automaatin kautta.
Hennessey arvioi, että Exorcist pystyy pinkaisemaan paikaltaan 60 mph:n (97 km/h) vauhtiin alle kolmessa sekunnissa, ja varttimailin pitäisi olla ohi alle 10 sekunnissa, kun auton alle on vaihdettu kunnon pidon tarjoavat kiihdytysrenkaat. Atlantin toisella puolella Exorcistin pystyy ostamaan suoraan Hennesseyn tai Chevroletin viralliselta jälleenmyyjältä, mutta myös oman Camaro ZL1:nsä voi viedä virityspajan käsittelyyn.
Tämä ei ole kuitenkaan halpaa hupia, koska muutossarja maksaa 55 000 dollaria muskeliauton reilun 63 000 taalan lähtöhinnan päälle. Automaattivaihteistoon päätyvien täytyy pulittaa vielä vajaat 10 000 dollaria laatikon vahvistamisesta, ja noin 9000 taalalla autoon saa kiihdytyskäyttöä varten kehitetyn drag packin. Siihen kuuluu 20-tuumaiset pyörät, kiihdytysrenkaat, vahvistettu kardaaniakseli, tunkki ja työkalusarja. Katukisailua varten kehitetty paketti sisältää puolestaan kevyet 20-tuumaiset vanteet ja Michelin Pilot Sport Cup 2:t, ja se kustantaa vajaat 7000 dollaria.
Suosittelemme
Jäämme odottelemaan, voittaako Exoricst-Camaro vai Demon-Challenger varttimailin kruunun. Dodgessa on huhujen mukaan ”vain” 757 heppaa, mutta auto on muuten optimoitu vielä Camaroakin paremmin kiihdytyskäyttöä silmälläpitäen. Demonissa käytetään erikoisvahvoja komponentteja luotettavien lähtöjen turvaamiseksi, ja jopa sen ilmastointi pystyy viilentämään mekaanisen ahtimen läpi virtaavaa ilmaa.