1000 hepan Toyota on kohta täällä – Le Mans -kilpurin pohjalta tehtävä katuauto saa todella erikoisen oviratkaisun

Toyota on kilpaillut jo usean vuoden ajan menestyksekkäästi Le Mansin legendaarisessa 24 tunnin koitoksessa, mutta japanilaismerkin katuautovalikoimassa tämä ei ole juuri näkynyt. Asiaan tulee kuitenkin muutos uusien sääntöjen myötä, jotka edellyttävät myös kilpurille sukua olevan katuhyperauton valmistamista.

Toyota esitteli jo pari vuotta sitten GR Super Sport -nimisen tutkielman tulevasta hyperautostaan. Viime vuoden kesäkuussa japanilaiset vahvistivat puolestaan, että konseptin pohjalta kehitettävällä kilpurilla lähdetään mukaan Le Mansinkin taustalla olevan World Endurance Championship -sarjan Hypercar-luokkaan. Tämän mahdollistamiseksi Toyotan pitää rakentaa vähintään 20 katuautoa kahden vuoden aikana.

-- MAINOS --

Nyt nettiin vuosi ensimmäisiä patenttikuvia Toyotan tulevasta katutykistä. GR86-sivustolle putkahtaneet otokset ovat vielä varsin ylimalkaisia auton tarkempien linjojen osalta, mutta kilpurimainen perusmuoto tulee kylläkin selväksi. Patenttikuvien perimmäinen tarkoitus lieneekin esitellä auton oviratkaisua, joka on vähintäänkin persoonallinen.

Hyperautoon ei nimittäin tule ollenkaan perinteisiä ovia, vaan koko ohjaamon kupu kipataan eteenpäin kyytiin nousemiseksi. Yksiosainen sisäänkäyntiratkaisu toimii taatusti erottavana tekijänä, koska yhdessäkään kilpailijassa ei ole vastaavaa konstruktiota. Auton voimanlähteestä ei ole puolestaan vielä varmuutta, mutta teholukema lienee 1000 hevosvoiman tienoilla.

-- MAINOS --




Parin vuoden takainen konsepti kätki kuortensa alle voimalinjan, jossa hyödynnettiin Toyotan TS050 Hybrid LMP1 -kisaprototyypin komponentteja. 2,4-litraisen tuplaturbo-V6:n parina käytetyn hybridijärjestelmän luvattiin antavan noin 1000 hepan kokonaistehon, joten tuotantomalliinkin on lupa odottaa vastaavia lukemia. Kilpurissa potkua saattaa olla sääntöjen sanelemana jopa hieman vähemmän. WEC-sarjan startti on siirtynyt tällä tietoa ensi vuoden maaliskuulle, ja Toyotan tavoitteena on saada uusi auto radalle tämän vuoden lokakuussa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.