Toyota on kilpaillut jo usean vuoden ajan menestyksekkäästi Le Mansin legendaarisessa 24 tunnin koitoksessa, mutta japanilaismerkin katuautovalikoimassa tämä ei ole juuri näkynyt. Asiaan tulee kuitenkin muutos uusien sääntöjen myötä, jotka edellyttävät myös kilpurille sukua olevan katuhyperauton valmistamista.
Toyota esitteli jo pari vuotta sitten GR Super Sport -nimisen tutkielman tulevasta hyperautostaan. Viime vuoden kesäkuussa japanilaiset vahvistivat puolestaan, että konseptin pohjalta kehitettävällä kilpurilla lähdetään mukaan Le Mansinkin taustalla olevan World Endurance Championship -sarjan Hypercar-luokkaan. Tämän mahdollistamiseksi Toyotan pitää rakentaa vähintään 20 katuautoa kahden vuoden aikana.
Nyt nettiin vuosi ensimmäisiä patenttikuvia Toyotan tulevasta katutykistä. GR86-sivustolle putkahtaneet otokset ovat vielä varsin ylimalkaisia auton tarkempien linjojen osalta, mutta kilpurimainen perusmuoto tulee kylläkin selväksi. Patenttikuvien perimmäinen tarkoitus lieneekin esitellä auton oviratkaisua, joka on vähintäänkin persoonallinen.
Hyperautoon ei nimittäin tule ollenkaan perinteisiä ovia, vaan koko ohjaamon kupu kipataan eteenpäin kyytiin nousemiseksi. Yksiosainen sisäänkäyntiratkaisu toimii taatusti erottavana tekijänä, koska yhdessäkään kilpailijassa ei ole vastaavaa konstruktiota. Auton voimanlähteestä ei ole puolestaan vielä varmuutta, mutta teholukema lienee 1000 hevosvoiman tienoilla.
Parin vuoden takainen konsepti kätki kuortensa alle voimalinjan, jossa hyödynnettiin Toyotan TS050 Hybrid LMP1 -kisaprototyypin komponentteja. 2,4-litraisen tuplaturbo-V6:n parina käytetyn hybridijärjestelmän luvattiin antavan noin 1000 hepan kokonaistehon, joten tuotantomalliinkin on lupa odottaa vastaavia lukemia. Kilpurissa potkua saattaa olla sääntöjen sanelemana jopa hieman vähemmän. WEC-sarjan startti on siirtynyt tällä tietoa ensi vuoden maaliskuulle, ja Toyotan tavoitteena on saada uusi auto radalle tämän vuoden lokakuussa.