Yllättävä tutkimustulos: Ympäristöystävällisin ajoneuvo ei ollutkaan sähköauto

Monien yllätykseksi Toyotan ladattava hybridi päihitti sähköautot ympäristöystävällisyydessä.

Tämän vuoden autojen ympäristöystävällisyyttä tutkivan amerikkalaisen GreenerCars-tutkimuksen tulokset on julkistettu, ja yllättäen voittaja-autosta löytyy myös polttomoottoritekniikkaa. Toisen, kolmannen, neljännen ja vielä viidennenkin sijan tosin kansoittivat sähköautot.

Paremmuusjärjestys siitä, kuinka “vihreä” auto on voidaan valita monella tapaa, kuten vertaamalla polttoainekustannuksia vuoden aikana, kuinka tehokkaasti ajoneuvo pystyy liikuttamaan massaansa jne. Näin GreenerCars kommentoi omia tutkimusmetodejaan:

“Laskeakseen GreenerCars-pisteitä ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) arvioi jokaisen 2024 mallivuoden auton ihmisten terveydelle aiheutuvien kustannusten mukaan. Näihin lukeutuvat ajoneuvojen valmistukseen ja hävittämiseen liittyvät ilmansaasteet, polttoaineen tai sähkön tuotannon ja jakelun tehokkuus, sekä ajoneuvojen pakokaasupäästöt.”

Vuoden 2024 ensimmäisen sijan voittaja on Toyota Prius Prime SE 71:llä pisteellään. ACEEE arvioi, että 529 taalaa riittäisi Priuksen polttoainekustannuksiin yhden vuoden aikana. Tämä on jo mallille kolmas voittoisa kerta, ja suurin tekijä liittyy auton painoon. ”Tässä yhdistyy ajoneuvon korin muoto, auton tekniikka ja kokonaispaino”, kertoo ACEEE:n kuljetusalan vanhempi tutkija Peter Huether Washington Postille, ja lisää, että ”kaikentyyppiset Priukset ovat osoittautuneet erittäin tehokkaiksi.”

Suosittelemme

Huomattavan tehokkaan suunnittelun ansiosta Priuksen paino on saatu pysymään alhaisena. Suuret ja raskaatkin akut voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä ajon aikana, mutta tämä ei tee niistä automaattisesti vihreämpiä. Vertailussa ei yllättänyt, että erityisesti verrokkiryhmän pienikokoisimmat sähköajoneuvot menestyivät myös hyvin.

Lexus RZ 300e sijoittui toiseksi 67:llä pisteellä, ja sen vuosittaisiksi polttoainekustannuksiksi arvioitiin 651 dollaria. MINI Cooper SE voitti pronssia myöskin 67:llä pisteellä, mutta sen vuotuinen polttoainekustannus oli jo 747 dollaria. Nissan Leaf ja Toyota bZ4X sijoittuivat puolestaan neljänneksi ja viidenneksi.

Menestyksen avaimet ovat nyt sillä, joka keskittyy vihreiden ajoneuvojen houkuttelevuuden lisäämiseen, Huether täräyttää. “Autonvalmistajille on tärkeää tuoda lisää kohtuuhintaisia sähköautovaihtoehtoja nopeasti markkinoille, jotta sähköautojen edut ovat myös laajemman asiakasryhmän piirissä siirtyessämme pois polttoainetta käyttävistä autoista. Niille, joiden tarpeita nykyinen latausinfrastruktuuri ei vielä täytä, on oltava tarjolla monia tehokkaita ja edullisia hybridivaihtoehtoja.”

Mielenkiintoista on, että kaikki sähköautot eivät suinkaan saaneet korkeita pisteitä. GreenerCars julkaisi nimittäin myös luettelon “pahamaineisimmista autoista”, eli vähiten tehokkaista ja ympäristöystävällisimmistä ajoneuvoista. Ensimmäistä kertaa testin historiassa myös sähköauto pääsi listalle, ja se oli tietenkin amerikkalainen möhköfantti nimeltä GMC Hummer EV. Hummer sai kyseenalaisen kunnian olla haitallisempi ympäristölleen, kuin vaikkapa polttomoottorikäyttöinen Chevrolet Corvette Z06!

LähdeCarscoops

Lue lisää