Matta- ja satiinipintaiset autot ovat olleet muodikkaita jo pitkään, ja useimmiten tällainen pinta tehdään teippaamalla. Autonvalmistajat toteuttavat sen sijaan mattaviimeistelytkin useimmiten maalaamalla, mutta harva merkki uhraa asiaan yhtä paljon aikaa ja vaivaa kuin Bentley.
VW-konsernin luksussiipeen kuuluva brittibrändi lanseerasi juuri entistäkin laajemman skaalan satiinipintaisia ulkovärejä käytännössä koko mallistoonsa. Tarjolla on yhteensä 15 satiinisävyä, jotka voi valita koristamaan Continental GT:n coupé- tai avomallin, Flying Spurin sekä Bentayga-katumaasturin normaalipituisen ja pidemmällä akselivälillä varustetun Extended Wheelbase -version pintaa.
Uudet värit ovat spesialistitiimin käsialaa, joka pitää majaansa Bentleyn perinteikkäällä tehtaalla Ison-Britannian Crewessä. Jokaista sävyä on kuulemma testattu perusteellisesti merkin tiukkojen laatustandardien täyttämiseksi. Prosessi on varsin mielenkiintoinen ja poikkeaa varmasti edullisempiin autoihin saatavilla olevien mattasävyjen maalauksesta. Satiinipinnan saavat Bentleyt maalataan nimittäin ensin tavalliseen tapaan kiiltävällä värillä, kunnes autot saapuvat mahtipontisesti nimettyyn Excellence Center for Bespoke Paintiin.
Siellä jokaisen yksilön maalipinta hiotaan käsin, puhdistetaan, suojateipataan, pyyhitään pölyistä ja putsataan vielä toisen kerran. Tämän jälkeen Bentleyn spesialistit ruiskuttavat autoon kaksi kerrosta kirkaslakkaa täydellisen satiinipinnan luomiseksi. Koko prosessissa kestää yhteensä 55 tuntia, joten korkealuokkaisella viimeistelyllä on varmasti myös korkea hintansa jota ei kuitenkaan kerrota julkisuuteen.
Suolaiset summat eivät häirinne suuremmin Bentleyn asiakkaita, joista peräti 75 prosenttia yksilöi viime vuonna tilaamaansa auton merkin oman Mulliner-ohjelman kautta. Bentley on parhaillaan viimeistelemässä uutta maalaamoa, jossa myös satiinipinnat luodaan ensi vuodesta alkaen. Mallirintamaltakin on tiedossa uutisia, koska mallivuoden 2025 Continental GT on jo lähtökuopissaan.
Suosittelemme
Luksusluokan coupé ja avo saavat tuoreen naamailmeen lisäksi pistokehybridivoimalinjan, joka tuottaa nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta yli 780 hevosvoiman huipputehon ja 1000 newtonmetrin maksimiväännön. Ainakaan voimavarojen puolesta tuotannosta poistuvaa tupla-ahdettua W12:ta ei siis tarvitse jäädä kaipaamaan, mutta yksilöllisyyden osalta kaksitoistamukinen mylly on käsin viimeistellyn satiinipinnan kaltainen individualistien valinta.