Hintakehitys pandemian jälkeen on tarkoittanut, että 60 prosentilla amerikkalaisista kotitalouksista, ja 82 prosentilla yksityishenkilöistä ei ole enää varaa edes keskihintaiseen uuteen ajoneuvoon.
Raju inflaatiokehitys, uusien autojen hintojen nousu ja kohtuuhintaisten ajoneuvojen tarjonnan väheneminen ovat kaikki yhdessä tarkoittaneet, että unelma auton omistamisesta on utopiaa yhä useammalle amerikkalaiselle.
Vuodesta 2020 lähtien sekä uusien, että käytettyjen ajoneuvojen hinnat ovat Yhdysvalloissa nousseet merkittävästi. Kokoonpanolinjalta vierivien uusien ajoneuvojen keskimääräinen ohjevähittäishinta on nyt 30 prosenttia korkeampi kuin ennen pandemiaa. Käytettyjen ajoneuvojen keskihinta on puolestaan peräti 38 prosenttia suurempi kuin ennen koronaviruksen aiheuttamaa myllerrystä.
Monen onneksi vuonna 2023 kasvu hidastui, ja hinnat olivat enää vain prosentin korkeammat kuin vuotta aiemmin. Uuden auton keskihinta on kuitenkin Pohjois-Amerikan markkinoilla tällä hetkellä 50 364 dollaria, kun käytetystä autostakin saa pulittaa keskimäärin 31 030 taalaa.
“Yksinkertaisesti sanottuna autoista on tullut entistä kalliimpia”, kuvailee tilannetta Edmundsin kuluttaja-analyytikko Joseph Yoon. ”Marraskuussa 2019 uuden ajoneuvon keskimääräinen kauppahinta oli 38 500 dollaria, mutta vastaavana kuukautena 2023 ostohinta oli noussut jo 47 939 dollariin.”
Suosittelemme
Market Watchin aikaisemman tutkimuksen mukaan amerikkalaiset tarvitsevat jo vähintään 100 000 dollarin yhteenlasketut kotitalouden tulot pystyäkseen hankkimaan keskihintaisen uuden auton. Talousalan asiantuntijoiden yleisen käsityksen mukaan tällaisessa tilanteessa tulisi käyttää noin 10–15 % kuukausittaisesta verojen jälkeisestä palkasta autoon liittyviin kuluihin, jotka sisältävät kaiken maksuista vakuutuksiin ja ylläpitoon.
Tämän kriteerin perusteella 60 prosentilla kotitalouksista, ja 82 prosentilla yksityishenkilöistä Yhdysvalloissa ei ole tällä hetkellä varaa uuteen autoon. Asiaa ei suinkaan auta se, että amerikkalaiset ovat tyypilliseen tapaan suosineet kalliimpia crossovereita, avoautoja ja maastoautoja.
“Auton ostajien mieltymykset ovat siirtyneet dramaattisesti kohti entistäkin suurempia lava-autoja ja katumaastureita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lisäksi on haluttu ostaa huipputeknisiä ja mahdollisimman mukavuuspainotteisia autoja kaiken kattavien kameroiden, antureiden, tutkien ja suurten infotainment-näyttöjen muodossa”, Yoon toteaa. Tämän kehityskulun seurauksena halpoja autoja on saatavilla entistä vähemmän, mikä puolestaan nostaa uusien ajoneuvojen keskihintaa.
Suurin yksittäinen tekijä on kuitenkin todennäköisesti ollut pandemia. Uusien autojen hinnat nousivat tuolloin nopeaan tahtiin niiden tarjonnan vähäisyyden vuoksi. Uusien ajoneuvojen valmistuksen vaikeus johtikin siihen, että autojen kysyntä nousi pilviin, ja käytettyjen markkinat seurasivat luonnollisesti perässä. Vaikka toimitusten normalisoituminen onkin pysäyttänyt ajoneuvojen hintojen nousun, eivät hinnat todennäköisesti silti laske merkittävästi lähitulevaisuudessakaan.