MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Yhä modernimmat autot tulevat museoikään – VW Corradon 30-vuotissynttäreitä juhlittiin Bremen Classic Motor Show’ssa

Vielä muutama vuosikymmen sitten museoikäiset autot tuntuivat oikeasti vanhoilta laitteilta, jotka erosivat kromipuskureineen ja aerodynaamisesti hiomattomine muotoineen uudesta kalustosta kuin yö päivästä. Nyt museoikään tulee kuitenkin jo 1980-luvun loppupuolella esiteltyjä automalleja, jotka vaikuttavat vieläkin suhteellisen moderneilta. Tänä vuonna 30 vuoden merkkipaalun saavuttavat mm. BMW:n E34-korinen 5-sarja, ensimmäisen korimallin Opel Vectra, umpikeulainen VW Passat ja Volkkarin sportticoupé Corrado.

Corrado esiteltiin siis vuonna 1988, ja sen piti alun perin toimia kakkoskorisen Sciroccon seuraajana. Tämä näkyy auton linjoissakin, joissa on monia viittauksia Sciroccon ensimmäiseen sukupolveen. Volkswagenin uudesta coupésta tuli kuitenkin niin paljon Sciroccoa kalliimpi, että jälkimmäinenkin päätettiin jättää tuotantoon uutuuden rinnalle. Sciroccoa tarjottiin edullisempaa coupéa kaipaaville asiakkaille vielä vuoteen 1992 asti.

Corrado asemoitiin sen sijaan arvokkaammaksi sportiksi, jonka piti kilpailla jopa Porschen aloitusmallien kanssa. Auto tehtiin Sciroccon tavoin kakkoskorisen Golfin pohjalle, mutta pellin alla oli eksoottisempaa tekniikkaa. Alkuvaiheessa Corradoa vauhditti mekaanisella G-ahtimella terästetty 1,8-litrainen nelonen, josta irtosi 160 hevosvoimaa. Ne riittivät antamaan suhteellisen kevyelle coupélle jo kelpo suorituskyvyn.

Lisää oli kuitenkin luvassa, koska malliston huippuversioksi esiteltiin vuonna 1991 190-heppaisella 2,9-litraisella VR6:lla ryyditetty Corrado. VR6:n huiput olivat jo 235 km/h, joten monet kilpailijat jäivät katselemaan Volkkarin perävaloja Saksan Autobahneilla. Samalla malliston toiseen päähän lisättiin myös kaksilitraisella vaparinelosella varustettu perusversio, jossa oli 136 hevosvoimaa. Vuonna 1993 Corrado sai vielä 115-heppaisen kaksilitraisen nelosen, jonka laiskanpulskea suorituskyky ei enää oikein vastannut auton sporttista habitusta.

Suosittelemme


Sitä korostettiin mm. automaattisesti nousevalla takaspoilerilla, joka kohosi paikoiltaan yli 120 km/h:n nopeudessa. Tämä paransi auton ajovakautta suuremmilla vauhdeilla, mutta systeemin hyöty rajoittui lähinnä Saksan vapaiden nopeuksien pätkille. Karmann-koritehtaan kokoamaa Corradoa tuotiin uutena Suomeenkin, mutta rekisteröintimäärät jäivät mikroskooppisiksi korkean hinnan vuoksi.

Saksassa Corrado on sen sijaan melkoinen kulttiauto, ja niinpä Volkswagen Classic päätti juhlistaa coupén 30-vuotista merkkipaalua sille omistetulla osastolla Bremen Classic Motor Show’ssa. Viikonloppuna järjestetty näyttely kuuluu Saksan suurimpiin klassikkoautotapahtumiin, ja VW:n ständillä oli esillä kaksi Corradoa sekä Volkswagen Classic Partsin varaosia autoon. Näyttelyyn oli tuotu 210-heppaisella G60-koneella varustettu prototyyppi vuodelta 1989 ja viimeinen valmistettu Corrado vasemmanpuoleisella ohjauksella.

Se rullasi ulos tuotantolinjalta heinäkuussa 1995, joten Corradon taival kesti seitsemän vuotta. Auton myyntiluvut jäivät sen verran pieniksi, että VW uskaltautui kehittämään seuraavan sportticoupén vasta yli 10 vuoden päästä. Vuonna 2008 lanseeratun kolmannen sukupolven Sciroccon korimalli muuttui kuitenkin eräänlaiseksi litistetyksi hatchbackiksi, joten Corrado sai kunnian olla Volkkarin viimeinen “aito” kaksiovinen coupé.



Lue lisää