Wiesmann tekee comebackin – tässä on ensimmäinen tiiserikuva BMW M:n moottorilla varustetusta retrosportista

Saksalaiset Wiesmannin veljekset perustivat nimeään kantavan firman jo 1980-luvun lopulla, jolloin tuotevalikoima koostui pääosin eri avoautoihin räätälöidyistä kovakatoista. Vähitellen kuvaan tulivat mukaan myös omat automallit, joiden muotoiluun haettiin vaikutteita klassisista brittisporteista. Tekniikka oli kuitenkin modernia, koska Wiesmannien pellin alla murisi BMW:n moderni kuutoskone. Myöhemmin niissä hyödynnettiin baijerilaisten M-divisioonan tekniikkaa, joka ulottui veekaseihin ja jopa yli 500-heppaiseen vapari-V10:een saakka.

Fanit ja uskolliset asiakkaat rakastivat Wiesmannin ainutlaatuisia tuotteita, mutta yritys meni valitettavasti konkurssiin viitisen vuotta sitten. Tuotemerkki jatkoi kuitenkin elämäänsä uusissa käsissä, ja tuotanto aiottiin aloittaa uudestaan Saksan Dülmenissä sijaitsevalla tehtaalla. Wiesmann kertoi uuden omistajansa suulla jo vuonna 2017, että voimanlähteet tulevat jatkossakin BMW:n M-osastolta. Itse auto aiottiin rakentaa täysin tuoreelta pohjalta, ja uudessa Wiesmannissa suunniteltiin käytettävän myös aivan uudenlaisia teknologioita ja materiaaleja.

Tämän jälkeen Wiesmannin suunnalta ei ole kuulunut juuri mitään, mutta firman tuotantolaitoksella on bongattu viime aikoina taas liikettä ja naamioituja testiprotoja. Nyt merkki astui jälleen julkisuuteen ja julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uuden ajan Wiesmannista. Peiton alla piilevä retrohenkinen sportti on mittasuhteiltaan ja muodoiltaan kovin tutun oloinen, mikä on varmasti helpotus merkin uskollisille faneille. Wiesmannin tunnistaa edelleen omaksi itsekseen pitkästä nokasta, kauniisti kaartuvista lokasuojista, pystystä tuulilasista ja entisaikojen Jaguar-tyylin mukaisesta maskista, vaikka auton pitäisikin olla täysin uusi.





Nokalla murisee vahvojen huhujen mukaan nykyisestä BMW M5:stä lainattu 4,4-litrainen tuplaturbokasi, joka tuottaa jo M5:n perusversiossa 600 hevosvoiman huipputehon ja 750 newtonmetrin maksimiväännön. M5 Competition pistää vielä paremmaksi 625 hepan voimin, mutta Wiesmannin teholukema on vielä arvoitus. Ilmeisesti coupé-kattoinen uutuus aiotaan asemoida luksusluokkaan, mutta sporttisuuttakaan ei varmasti unohdeta.

Lisätietoja saadaan todennäköisesti jo syyskuussa, jolloin Wiesmann ilmoittaa päivittävänsä nettisivunsa auton tiedoilla. Monet odottivat uuden Wiesmannin lanseerausta jo pikapuoliin avautuvaan Frankfurtin autonäyttelyyn, mutta merkkiä ei ole listattu show’n lehdistötilaisuuksissa eikä sillä ole myöskään omaa osastoa näyttelyssä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...