VW ja Bosch kehittävät automaattista robottitekniikkaa auton pysäköimiseksi ja lataamiseksi

Automaattinen järjestelmä ohjaisi autosi lataustilaan, ja lataisi akut täyteen ennen auton siirtämistä pysäköintipaikkaan.

Kuva: Cariad.

Ajaminen on parhaimmillaan melkoista hauskanpitoa, mutta pysäköinti ja kulkupelin lataushommat sitä harvemmin ovat – varsinkin vilkkaissa kaupungeissa tai lentokentillä. Ihmiskunta saattaa päästä kuitenkin tästä riesasta pian eroon. Volkswagenin ohjelmistotytäryhtiö Cariad yhdessä Boschin kanssa työskentelevät nimittäin kuumeisesti sellaisen tekniikan parissa, joka saa tavallisen työssä käyvänkin tuntemaan itsensä kartanonherraksi, jonka autonkuljettaja Aaltonen pysäköi puolestaan.

Yrityskaksikko on tehnyt yhteistyötä kehittääkseen järjestelmän, joka pysäköi autosi puolestasi ruuhkaisellakin parkkipaikalla varmistaen samalla, että ajoneuvo on ladattu valmiiksi luovutushetkeä varten. Konsepti ei ole vielä aivan valmis tuotantoon, mutta saksalaisyritykset esittelivät jo vierailijoille Las Vegasin CES 2024 -messuilla toimiva prototyyppiä, mikä viittaa järjestelmän olevan jo tuloillaan.

Kuva: Cariad.
Kuva: Cariad.

Itse asiassa itsepysäköintitekniikka on jo toiminnassa, koska se on sama järjestelmä, jonka Mercedes paljasti muutama vuosi sitten. Kyseinen tekniikka tuli S-sarjan ja EQS:n omistajien käyttöön jo vuonna 2022. Tämä vaatii kuitenkin erityisten antureiden asentamista parkkihalliin, mikä on jo tapahtunut Stuttgartin lentokentän P6-osastolla. Bosch paljastaa, että se on alkanut varustaa muitakin autohalleja Saksassa samalla tekniikalla. Latausrobotit, jotka lähtevät liikkeelle omilta paikoiltaan kytkeäkseen automaattisesti latauskaapelin autosi kylkeen, ovat vielä testausvaiheessa.

Kun tekniikka on täysin toimintakuntoinen, on tarkoituksena, että kuljettaja poistuu ajoneuvostaan ennalta merkityssä poistumispaikassa, jonka jälkeen auto lähtee etsimään parkkipaikkaa itsenäisesti. Jos omistaja tarvitsee myös akkujen lataamisen, auto hakeutuu sille varattuun latauspaikkaan, jossa robotti syöttää sille tarvittavan määrän virtaa. Kun lataus on suoritettu, auto siirtyy automaattisesti tavanomaiselle parkkipaikalle, kunnes auton omistaja noutaa sen, jolloin lataustila jää vapaaksi seuraavalle latausta tarvitsevalle sähköautolle.

Cariad ja Bosch mainostavat jo, että pysäköintiä ilman kuljettajaa testataan parhaillaan Cariadin omassa pysäköintihallissa Saksan Ingolstadtissa, kun taas Bosch testaa puolestaan automaattista pysäköintipalvelua Ludwigsburgissa. Entä mitäpä seuraavaksi keksitään? Robotti, joka syöttää automaattisesti viinirypäleitä auton latautuessa?

LähdeCarscoops

Lue lisää