VW Golfin facelift tuotiin jo osittain julkisuuteen – kompaktiluokan kestosuosikkiin tulee tekoälyä ja entistä isompi näyttö

Vaikka Volkswagen on viime aikoina panostanut voimakkaasti uusiin täyssähköautoihin, perinteisiä suosikkimallejakaan ei unohdeta. Käytännössä oman autoluokkansa perustanut Golf tulee tänä vuonna 50 vuoden ikään, mitä juhlistetaan viimeiseksi polttomoottori-Golfiksi jäävän kahdeksannen sukupolven faceliftillä.

Kasvojenkohotuksen saanut kestosuosikki on luvattu esitellä virallisesti vielä tämän kuun aikana, mutta aimo annos etukäteistietoa päästettiin julkisuuteen jo nyt. VW toi nimittäin Las Vegasissa järjestettävään CES-teknologiatapahtumaan mainoshenkisellä teippikuviolla päällystetyn uuden Golf GTI:n, jonka avulla halutaan kertoa softa- ja tietoviihdepuolella tapahtuvista päivityksistä.

Kuva: Volkswagen

Kahdeksannen sukupolven Golfin taival on ollut monenlaisten softaongelmien piinaama, joten uudistuksille on todellista tarvetta. Sisätilojen muotoilun osalta on otettu kuitenkin takapakkia, koska entinen mittaristopaneeliin lähes saumattomasti integroitu näyttö on korvattu jälkiasenteisen näköisellä jättiruudulla. Arvokkaammissa versioissa sen koko on ilmeisesti 15 tuumaa, ja perusmalleissakin on 12,9 tuuman kosketusnäyttö.

Käytettävyyden kannalta tablettimaisella ratkaisulla on kuitenkin etunsa, koska esimerkiksi ilmastoinnin ja penkinlämmittimien käytölle on saatu vapautettua enemmän tilaa ruudun alareunasta. Lisäksi paljon parjatut lämpötilansäädön liukukytkimet saavat vihdoinkin taustavalaistuksen, ja ratin hipaisukytkimet korvataan arvokkaammissakin versioissa perus-Golfeista tutuilla perinteisillä nappuloilla. Muuten sisusta pysyy pääosin ennallaan, joten Golfissa ei vieläkään nähdä uudesta Passatista ja Tiguanista tuttua keskikonsolin valintakiekkoa tai ohjauspylvääseen siirrettyä vaihteenvalitsinta.

Kuva: Volkswagen

Auton puheohjauksessa hyödynnetään lisäksi ChatGPT:n tekoälyä, joten Golfin pitäisi jatkossa osata vastailla sujuvasti monenlaisiin kysymyksiin. Ulkoisesti facelift on varsin mieto, mutta tarkasti katsomalla huomaa entistä litteämmät ja terävämmin muotoillut etuvalot sekä takavalojen uuden grafiikan. Myös maskin keulamerkki saa ledivalaistuksen ainakin joissakin versioissa, ja etupuskurin sekä takadiffuusorin muotoilukin menee uusiksi.

Kuvissa komeilee GTI:n tehokkaampi versio, joka tottelee ainakin ennen faceliftiä Clubsport-nimeä. Tässäkin mallissa on uusi etupuskuri, joka kätkee sisäänsä aiemmin keulamerkin taakse integroidun etäisyystutkan. Julkisuuteen vuotaneiden kuvien perusteella tarjolla on jatkossakin myös perusmallinen GTI, joka jakaa etupuskurinsa perusmuodot R Line -versioiden kanssa. Voimanlähteiden osalta odotettavissa on vain pieniä päivityksiä, koska täyssähköinen yhdeksännen sukupolven Golf on tulossa jo neljän vuoden päästä.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat