VW Golf R:n 20-vuotisjuhlamalli on kaikkien aikojen nopein Ärrä Nürburgringillä – aika on samaa tasoa 15 vuoden takaisten superautojen kanssa

Volkswagen esitteli muutama kuukausi sitten Golf R:n 20-vuotista taivalta juhlistavan erikoismallin, joka on Suomessakin myynnissä lähes 70 000 euron hintaan. Nyt kaikkien aikojen tehokkain tuotanto-Golf vietiin Nürburgringin Nordschleifelle.

Saksalaismerkin testikuski ja kilpa-autoilija Benny Leuchter ylsi Nordschleifella tarkalleen 7:47.31:n aikaan, mikä tarkoittaa myös VW:n R-mallien uutta kierrosennätystä Eifel-vuoriston legendaarisella radalla. Automaailman kehitystahdista kertoo, että nelivetoisella kompaktiautolla saavutettu tulos on samaa tasoa noin 15 vuoden takaisten superautojen kanssa. Tähän joukkoon kuuluvat esimerkiksi vuoden 2007 Ferrari 599 GTB Fiorano, Porsche 911 GT3 RS vuodelta 2004 ja vuoden 2006 Lamborghini Murcielago LP640.

Sitä Volkswagen ei kuitenkaan maininnut, että uusi erikois-Ärrä ei ole kaikkien aikojen nopein tehdas-Golf Nürburgringillä. Tuota titteliä pitää edelleen hallussaan seitsemännen sukupolven GTI:n pohjalta tehty kaksipaikkainen Clubsport S, jolla yllettiin vuonna 2016 tarkalleen 7:47.19:n aikaan, eli ero on hiuksenhieno ratakäyttöön optimoidun GTI:n hyväksi.

Clubsport S:n pelkällä etuvedolla ja kevyemmällä painolla on siis edelleen etunsa radalla, mutta arkikäytössä neliovinen ja viisipaikkainen Golf R “20 Years” lienee pätevämpi peli. Autossa on 333 hevosvoiman huipputehonsa myötä 13 heppaa enemmän kuin ”tavallisessa” Golf R:ssä, ja kaasuvasteenkin pitäisi olla parempi turbon uusien säätöjen ansiosta. Nürburgringillä eroa perus-Ärrään syntyi nelisen sekuntia, eli muutokset tuntuvat myös käytännössä.

Suosittelemme

Erikoismallin varusteluun kuuluvat mm. R Performance -paketti, ns. Driving Dynamics Manager ja takapyörien välisestä voimanjaosta huolehtiva torque vectoring -järjestelmä. Ringillä on iloa myös autoon ohjelmoidusta Nürburgring-moodista, joka säätää muuten kaiken mahdollisimman kireäksi mutta iskunvaimentimet jätetään pehmeälle tasolle. Tästä on hyötyä varsin kuoppaisella radalla, minkä Leuchterin ajama kierrosaikakin osoittaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää