Fiilikset 300 heppaisen perhefarkun VW Golf R:n koeajosta

Koeajoimme heinäkuun lopulla ärhäkän perhefarkun, Volkswagen Golf R Variantin, joka sopii sekä perheen kuljettamiseen että isukin henkilökohtaiseen hauskanpitoon. Linkki tarkemmin autoon pureutuvaan kirjoitukseen löytyy tämän jutun lopusta, mutta tässä havaintoja ja tuntemuksia täysin fiilispohjaisesti.

Golf R Variant muistuttaa ulkoisesti hyvin paljon perusfarkkua, mutta yksityiskohdat paljastavat sen joksikin muuksi. Autoa katsellessa tulee mieleen Top Gun -elokuvasta tuttu lause: “Egosi kirjoittaa sekkejä, mitä kroppasi ei pysty lunastamaan”, joka tosin sopii tähän yhteyteen vain käänteisesti. Ärrä ei huutele itsestään liikoja, mutta pystyy kyllä lunastamaan sen suorituskyvylle asetetut odotukset.

Sisältä ärrä huokuu laadukasta työnjälkeä ja R-logoilla varustetut penkit imaisevat kuljettajan paikoilleen huomattavasti miellyttävämmin kuin volkkarin perusjakkarat. Kojelauta on modernin näköinen, mutta VW:n tapaan hieman konservatiivinen. Kosketusnäytöllä varustetusta viihdekeskuksesta löytyy myös auton käyttäytymiseen vaikuttavia säätöjä, joilla auton luonnetta voi säätää kuskin luonteeseen sopivaksi.

Volkswagen Golf R Variant

Mutta, entäs se teho? Noin 300 hevosvoimaa löytyy myös seuraavista autoista: Ford Mustang (Ecoboost), Chevrolet Camaro V6, Porsche 718 Boxter, Nissan 370Z – siis urheiluautoista. Nyt puhutaan perhefarmarista.

Koeajon ensimmäinen erikoiskoe oli kaupungissa ja koska tehovaroja ei ollut järkevää kokeilla orastavassa ruuhkassa, keskityimme tarkkailemaan muita ominaisuuksia. DSG-automaatilla varustettua ärrää oli mukava ja helppo ajaa ja yllätykseksi alusta ei ollut sporttisista renkaista huolimatta mikään kivireki. Kaupassa käyntikin siis sujuu ärrällä ihan kuten millä tahansa muulla perhefarkulla.

Suosittelemme

Moottoritiellä ärrä paljasti todellisen luonteensa. Kun kaupungin ruuhka jäi taakse, oli aika laittaa lappu lattiaan. Nopeusmittarin neulan noustessa todella nopeasti kohti hurjia lukemia, ajatus väliaikaisesta ajokortittomuudesta ja mahdollisista päiväsakoista hiipi takaraivoon ja pakotti jalan pois kaasulta. Meno on onneksi kovemmassakin vauhdissa vakaata ja ärrä seuraa kuljettajan liikkeitä rauhallisesti, mutta tarkasti. Tästä toki kuuluu osittain kiitos nelivedolle, mikä vakavoittaa mukavasti auton liikkeitä.

Ärrä on keskikokoista perhefarkkua kaipaavalle hyvä valinta, jos budjetti kestää 60 000 euron loven. Hinta on melkoinen, mutta ärrän tarjoamat kyydit saavat kyllä unohtamaan sen, ainakin hetkittäin.

Kiihdyttelyyn ärrästä löytyy myös Launch Control-lähtöjärjestelmä: vaihde ajoasentoon, vasen jalka jarrulle, kaasu pohjaan ja vasen jalka ylös. Ärrä ampaisee ärjyen liikkeelle kuin tykin suusta. Perheen äideille tämän ominaisuuden merkitys voi jäädä vähäiseksi, mutta isät tykkää!

Lue myös autoon syvemmin porautuva koeajoraporttimme tästä.

Lue lisää