Volkswagen julkisti juuri uuden mallin tutusta Golf farmarista, Golf R Variant. Tämä on ensimmäinen kerta Golfin historiassa, kun R kirjain on liimattu farmarin peräluukkuun. Uudessa farkkuärrässä yhdistyy miehekäs suorituskyky ja suuri tavaratila.
Suorituskyky
Kuten viistoperässä, R farmarissa on koneena kaksilitrainen nelisylinterinen turboahdettu TSI, josta on puristettu irti peräti 300 hevosta. Huipputeho tarjoillaan 5500 – 6200 kierrosalueella ja maksimivääntö 380 Nm on käytettävissä jo 1800 kierrosluvun kohdalla – ei paha. Teho johdetaan tiehen kuusipykäläisen kaksoiskytkin vaihteiston (DSG) ja 4MOTION nelivedon välityksellä.
Alusta on 20 milliä normigolffia matalampi ja sporttisempi. Uusi progressiivinen ohjausvaihde kääntää tarkasti etupäätä kohti haluttua kohdetta ja Sport moodilla varustettu ajovakautus (ESC Sport) pitää auton lapasessa, jos kuskin ajotaidot ei riitä. Radalla apujärjestelmät on mahdollista kytkeä kokonaan pois, mutta kuka sitä nyt farkulla radalle menisi. Mutta jos sittenkin menisi, niin lisävarustelistalta löytyy automaattisesti alustaa säätävä DCC, jossa on myös eri ajo-moodeja, kuten Race mode.
R kiihtyy viidessä sekunnissa sataseen ja kiihtyvyys jatkuu aina 250 km/h huippunopeuteen asti, mikä on rajoitettu elektronisesti. Huomioiden tehon ja nelivedon, Golf R Variant kuluttaa aika maltillisesti. Seka-ajossa (NEDC) auto kuluttaa 7 litraa bensaa ja tupruttelee 163 grammaa hiilidioksidia sataselle.
Suosittelemme
Ulkonäkö ja sisätilat
Golf R Variantin desing on B-pilareihin asti sama kuin viistoperäisessä versiossa. Peräpää on perusfarkkua tiukempi, sieltä löytyy R tyylinen puskuri, kiiltävän musta diffuusori, neljä kromattua pakoputken päätä, ilmanohjaimet D-pilareissa, kirsikanpunaiset takavalot ja LED-rekisterikilven valot.
Ärrän etupäästä löytyy tavallista suuremmat ilmanottoaukot, R-tyylinen puskuri, bi-xenon ajovalot ja u-muotoiset LED-päivävalot.
Alla on vakiona 18-tuumaiset Cadiz-alumiinivanteet ja optiona on saatavilla 19-tuumaiset Pretoria alut, mitkä ovat erityisen kevyet mutta vankkarakenteiset.
Golf R Variant tarjoaa 605 litraa tavaratilaa ja penkit käännettynä jopa 1620 litraa. Onko se paljon? Vertailun vuoksi, legendaarisen Volvo V70 farmarin tavaratila on 575 litraa, eli 30 litraa pienempi kuin Golfissa!
Sisätiloja on petrattu Alcantaralla, R-logoilla penkeissä ja ratissa, sekä R-henkisellä valaistuksella niin kojelaudassa kuin muualla sisätiloissa. Istuimet ovat luonnollisesti perusmallia tukevammat.
Golf R Variantin toimitukset Euroopassa alkavat kesällä 2015. Hintaa Suomessa ei ole vielä vahvistettu, mutta Jokamiehen arvaus on jossain 50-60 tuhannen euron nurkilla veroineen.