Vuoden Auto Euroopassa 2024 kruunataan ensi helmikuun lopulla monen vuoden tauon jälkeen Geneven autonäyttelyn yhteydessä. Seitsemän finalistia julkaistiin jo nyt, ja lähes kaikki niistä ovat vähemmän yllättävästi sähköautoja.
Maailman muuttuminen näkyy myös siinä, että kaksi finalistia tulee Kiinasta. Niistä ensimmäinen on Tesla Model 3:n haastajaksi suunniteltu BYD Seal, joka on jo saapunut Suomeenkin. Sealia mainostetaan muotoilupalkinnon voittajaksi, mutta kovin mieleenpainuvaa vaikutusta auto ei silti tee. Toinen kiinalaisauto on puolestaan monien ruotsalaiseksi mieltämä pikku-crossover Volvo EX30. Pienimmän Volvon tuotanto alkaa lähivuosina myös Belgiassa, mutta alkuvaiheessa kaikki autot valmistetaan Kiinassa.
Titteliä tavoittelevat myös Kia EV9 ja toisen sukupolven Toyota CH-R. Ensin mainittu on erittäin futuristisella kynällä piirretty iso sähkö-SUV, kun taas Toyota seurailee muotoilullisestikin edeltäjänsä jalanjälkiä. Hybriditekniikalla varustettu C-HR on myös tämän joukon ainoa auto, jota ei saa täyssähköisenä. Aasialaisparivaljakon lisäksi mukana on kaksi ranskalaisuutuutta, eli Peugeotin sähkö-crossover e-3008 ja tila-autosta sähkö-SUV:ksi muuttunut Renault Scenic.
Joukkoon kuuluu myös yksi saksalainen, eli todella laajalla voimanlähdevalikoimalla tarjolla oleva uusi BMW 5-sarja. Viitosta saa polttomoottori- ja hybridivaihtoehtojen lisäksi täyssähköisenä i5:nä, jossa on parhaimmillaan yli 600 hevosvoimaa. 5-sarja on kuulunut BMW:n mallistoon jo vuodesta 1972 lähtien, mutta se ei ole onnistunut vielä koskaan nappaamaan itselleen Vuoden Auto Euroopassa -titteliä. Sama koskee muuten koko BMW-merkkiä, vaikka vanhan mantereen Vuoden Auto on valittu vuodesta 1964 alkaen.
Monet muut finalistien edustamat merkit ovat sen sijaan olleet menestyksekkäämpiä tätä titteliä jaettaessa. Toissavuonna voiton nappasi Kia EV6, ja Toyota Yaris kruunattiin puolestaan voittajaksi vuonna 2021. Volvon toistaiseksi ainoa voitto tuli vuonna 2018 XC40:n myötä, ja vuotta aiemmin tittelin sai edellissukupolven Peugeot 3008. Jäämme siis odottelemaan, mihin autoon yhteensä 59 tuomaria päätyvät ensi helmikuussa.