Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkaistiin – mukana on myös kaksi kiinalaisautoa

Vuoden Auto Euroopassa 2024 kruunataan ensi helmikuun lopulla monen vuoden tauon jälkeen Geneven autonäyttelyn yhteydessä. Seitsemän finalistia julkaistiin jo nyt, ja lähes kaikki niistä ovat vähemmän yllättävästi sähköautoja.

Maailman muuttuminen näkyy myös siinä, että kaksi finalistia tulee Kiinasta. Niistä ensimmäinen on Tesla Model 3:n haastajaksi suunniteltu BYD Seal, joka on jo saapunut Suomeenkin. Sealia mainostetaan muotoilupalkinnon voittajaksi, mutta kovin mieleenpainuvaa vaikutusta auto ei silti tee. Toinen kiinalaisauto on puolestaan monien ruotsalaiseksi mieltämä pikku-crossover Volvo EX30. Pienimmän Volvon tuotanto alkaa lähivuosina myös Belgiassa, mutta alkuvaiheessa kaikki autot valmistetaan Kiinassa.

Kuva: Volvo
Kuva: Kia
Kuva: Toyota

Titteliä tavoittelevat myös Kia EV9 ja toisen sukupolven Toyota CH-R. Ensin mainittu on erittäin futuristisella kynällä piirretty iso sähkö-SUV, kun taas Toyota seurailee muotoilullisestikin edeltäjänsä jalanjälkiä. Hybriditekniikalla varustettu C-HR on myös tämän joukon ainoa auto, jota ei saa täyssähköisenä. Aasialaisparivaljakon lisäksi mukana on kaksi ranskalaisuutuutta, eli Peugeotin sähkö-crossover e-3008 ja tila-autosta sähkö-SUV:ksi muuttunut Renault Scenic.

Kuva: Peugeot
Kuva: Renault

Joukkoon kuuluu myös yksi saksalainen, eli todella laajalla voimanlähdevalikoimalla tarjolla oleva uusi BMW 5-sarja. Viitosta saa polttomoottori- ja hybridivaihtoehtojen lisäksi täyssähköisenä i5:nä, jossa on parhaimmillaan yli 600 hevosvoimaa. 5-sarja on kuulunut BMW:n mallistoon jo vuodesta 1972 lähtien, mutta se ei ole onnistunut vielä koskaan nappaamaan itselleen Vuoden Auto Euroopassa -titteliä. Sama koskee muuten koko BMW-merkkiä, vaikka vanhan mantereen Vuoden Auto on valittu vuodesta 1964 alkaen.

Kuva: BMW

Monet muut finalistien edustamat merkit ovat sen sijaan olleet menestyksekkäämpiä tätä titteliä jaettaessa. Toissavuonna voiton nappasi Kia EV6, ja Toyota Yaris kruunattiin puolestaan voittajaksi vuonna 2021. Volvon toistaiseksi ainoa voitto tuli vuonna 2018 XC40:n myötä, ja vuotta aiemmin tittelin sai edellissukupolven Peugeot 3008. Jäämme siis odottelemaan, mihin autoon yhteensä 59 tuomaria päätyvät ensi helmikuussa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat