Vuoden 1964 Kuplavolkkarista pyydetään miljoona dollaria – autolla on ajettu vain 37 kilometriä

Adolf Hitlerin kansanautoideasta alkunsa saanut Kuplavolkkari kuuluu historian legendaarisimpiin ja eniten valmistettuihin automalleihin. Alkuperäisen ilmajäähdytteisen Kuplan tuotanto päättyi Meksikon Pueblassa vasta vuonna 2003 65 vuoden uran jälkeen, jolloin autoja oli ehditty tehdä yli 21,5 miljoonaa yksilöä. 1990-luvun lopulla lanseerattu New Beetle ja 2010-luvun The Beetle ovat yrittäneet hyödyntää Kuplan ikonista mainetta retrokuoriensa voimin, mutta Golfin tekniikan pohjalle tehdyt autot ovat jääneet liian kauaksi alkuperäisen Kuplan tunnelmasta.

Kupla oli Atlantin toisellakin puolella melkoinen myyntimenestys, koska se tarjosi taloudellisen ja söpön vaihtoehdon jenkkien yhä suuremmiksi muuttuneille maantielaivoille. Yksi uskollisista amerikkalaisista VW-asiakkaista oli Rudy Zvarich -niminen mies, jolla oli 1957-mallinen Kuplavolkkari. Hänellä oli kuitenkin ilmeisesti pieniä epäilyksiä autonsa luotettavuudesta, koska Zvarich hankki seitsemän vuotta myöhemmin toisen Volkkarin vara-autoksi.


Sille ei kuitenkaan tullut koskaan käyttöä, joten miehen vanhempi Kupla pelasi ilmeisen luotettavasti. Jostakin kumman syystä Zvarich ei halunnut muutenkaan siirtyä uudemman Kuplan rattiin, ja niinpä auto on seissyt ajamattomana viimeiset 54 vuotta. Volkkarin mittarissa komeili 22 mailin lukema, kun se löydettiin äskettäin. Matkamittari pyörähti kuitenkin yhden mailin verran eteenpäin Kuplaa siirrettäessä, joten nyt ajomäärä on peräti 23 mailia.

Kilometreissä se on 37, eli VW on upouusi 54 vuotta vanha auto. Siihen ei ole koskaan vaihdettu yhtäkään osaa, joten esimerkiksi Kuplan valkosivurenkaat, punainen kangassisusta ja musta maalipinta ovat suoraan tehtaan jäljiltä. Auto on nyt laitettu tarjolle Hemmingsin myyntisivustolle, joten keräilijöiden luulisi suorastaan tappelevan siitä.





Asiassa on kuitenkin yksi isomman luokan mutta. Kuplasta pyydetään nimittäin tasan miljoona dollaria, mikä on pahasti yläkantissa ajamattomankin Volkkarin kohdalla. Jäämme odottelemaan, millä hinnalla auto vaihtaa lopulta omistajaa. Summa jää todennäköisesti korkeintaan ”vain” muutamaan sataantuhanteen dollariin, jos jostakin ei sitten löydy todella innokasta VW-keräilijää.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...