Volvon hybridicoupésta saa tehtyä melkoisen hirviön – Need for Speedistä inspiraationsa saanut Polestar 1 on jo työn alla

1960-luvulla valmistettu P1800, eli Pyhimys-Volvo lienee useimpien suosikki ruotsalaismerkin historian kauneimmasta mallista puhuttaessa. Auto ei valitettavasti saanut koskaan arvoistansa seuraajaa, ja 1970-luvulla Volvon muotoilua leimasi jo seuraavillakin vuosikymmenillä jatkunut tiiliskivityyli. Pyhimys ei kuitenkaan kadonnut muistoista mihinkään, ja niinpä Volvo toi vuoden 2013 Frankfurtin autonäyttelyyn kuvankauniin konseptin, joka oli saanut ilmiselviä vaikutteita 1960-luvun klassikosta.

Useimmat tutkielmat jäävät vain päiväuneksi, mutta Volvon kaksiovinen gran turismo pääsi kuin pääsikin tuotantoon. Muodot siirrettiin konseptista tuotantoon lähes sellaisenaan, mutta auton merkki muuttui matkan varrella Volvosta Polestariksi. Kiinalainen emokonserni Geely halusi hyödyntää näyttävää hybridi-coupéa uuden sähköautomerkkinsä lanseeraukseen, joten 600-heppaisella hybridivoimalinjalla ryyditetty auto ristittiin Polestar 1:ksi.

Vaikka Pyhimys-Volvon henkinen perillinen on voimavaroiltaan lähes superautoluokkaa, coupé on ulkoiselta tyyliltään herrasmiesmäisen hillitty. Vision toisenlaisesta Polestar 1:stä esitti radikaaleista luonnoksistaan tuttu muotoilija Khyzyl Saleem, joka piirsi uuden Need for Speed Heat -pelin kanteen lähes kaikilla mahdollisilla tuning-härpäkkeillä höystetyn Polestarin kirkkaankeltaisena. Luomuksen olisi voinut kuvitella jäävän vain pelimaailmaan, mutta nyt siitä on tulossa totta vieläkin villimpänä.

Sekrit Studios -niminen tuning-paja on nimittäin rakentamassa Saleemin luonnosten pohjalta hurjan näköistä Polestaria, joka jättää jopa peliauton varjoonsa. Kuvissa esiintyvän mustan coupén korisarja on kuin time attack -luokan kilpurista napattu, mutta Polestar on silti tarkoitettu pelkästään kadulle. Nokkaa dominoi massiivinen splitteri, ja konepeltikin on re’itetty tehokkaamman ilmanpoiston nimissä. Superleveät renkaat on katettu brutaaleilla lokasuojanlevikkeillä, ja ehkäpä erikoisimpana piirteenä takaluukun päällä komeilee kahtia jaettu spoileri.

Suosittelemme

Polestar aloitti 1:n tuotannon vasta elokuun lopussa Kiinan Chengdussa sijaitsevalla tehtaallaan, ja ensimmäiset autot on luvattu toimittaa asiakkaille loppuvuodesta. Onkin melkoinen mysteeri, kuinka Sekrit Studios on onnistunut saamaan coupén jo pajalleen. Projekti näyttää kuitenkin olevan hyvässä vauhdissa, ja kuvien perusteella työn alla ovat parhaillaan lokasuojanlevitykset. Valmis auto saatetaan nähdä jo lähikuukausina, eli samaan aikaan kuin ensimmäiset tehtaan jäljiltä olevat yksilöt luovutetaan asiakkaille.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat