Volvon sähköautojen nimeämispolitiikka ei ole ollut aivan maailman selkeintä, koska esimerkiksi täyssähköistä XC40:ää on myyty sekä P8- että Recharge-lisänimellä. Jatkossa auto tunnetaan puolestaan EX40:nä.
Taustalla on kiinalaisomisteisen ruotsalaisbrändin uusin nimeämislogiikka, koska malliston ala- ja yläpäästä löytyvät jo alusta alkaen sähköautoiksi kehitetyt EX30 ja EX90. Tähän väliin EX40 sopii siis paremmin kuin hyvin, ja samassa yhteydessä myös auton viistoperäinen versio saa uuden EC40-mallimnimen. Sopan hämmentämiseksi entisestään voidaan todeta, että tämä auto tunnettiin aiemmin C40:nä ja sitä on saanut alusta alkaen pelkästään täyssähköisenä.
Uuden nimensä myötä EX40 erottuu paremmin polttomoottori- tai hybridikäyttöisestä XC40:stä, vaikka ulkoisia eroja ei juuri ole. Myös XC40:n pistokehybridien Recharge-mallinimi on jatkossa historiaa, ja nämä autot tunnetaan tästä eteenpäin pelkästään T6:na tai T8:na kuten vanhat bensaturbot. Tuoreiden nimien lisäksi EX40:n ja EC40:n Twin Motor -versiot saavat uuden Performance-softapaketin, joka tuo mukanaan 34 lisähevosvoimaa ja nopeammin reagoivan kaasupolkimen.
Täydet 442 hevosvoimaa tulevat käyttöön uuden Performance-ajomoodin myötä. Saman tehokuurin saa myös edellismallivuoden eli vuoden 2024 autoihin etäpäivityksenä valikoiduilla markkinoilla. Ulkoisesti XC40:ää, EX40:ää ja EC40:ää voi puolestaan höystää XC60-malliin jo aiemmin tarjotulla Black Edition -paketilla, joka tuo nimensä mukaisesti Onyx Black -ulkovärin, kiiltävän mustat logot ja tummanpuhuvat 20-tuumaiset viisipuolaiset alumiinivanteet. Sisustaan saa puolestaan joko mikrokuituisen tai kankaisen mustan verhoilun, ja Googlen palvelut ovat kaikissa versioissa jo sisäänrakennettuna.
Vaikka sähköautojen myynnissä on ollut viime aikoina monenlaisia haasteita, Volvo pitää kiinni tavoitteestaan tarjota pelkästään niitä vuoteen 2030 mennessä. Viime vuonna sähköautot muodostivat vasta 16 prosenttia Volvon maailmanlaajuisesta myynnistä, mutta edellisvuoteen nähden kasvua oli kuitenkin 70 prosentin verran. Kasvua pitäisi olla luvassa jatkossakin, koska EX30:n, EX40:n, EC40:n, EX90:n ja pelkästään Kiinassa myytävän EM90:n lisäksi sähköautomallisto on kasvamassa usealla uudella mallilla.
Suosittelemme
Polttomoottoreitakaan ei unohdeta täysin tässä vaiheessa. XC60:n ja XC90:n B5-versiot saavat entistä taloudellisemman bensakonetta ja mietoa hybriditekniikkaa hyödyntävän voimanlähteen, jonka pitäisi pienentää hiilidioksidipäästöjä neljällä prosentilla ja leikata kulutusta kahdella prosentilla.