Volvo kertoi dramaattisesti lopun tulleen – Polestarin asema merkin tehdasvirittäjänä on nyt historiaa

Ruotsalainen Polestar on viritttänyt Volvoja jo parinkymmenen vuoden ajan. Pajan jälki oli sen verran vakuuttavaa, että kiinalaisen Geelyn omistuksessa nykyään oleva Volvo hankki Polestarin kokonaan itselleen. Lisäksi Polestar on vastannut Volvon tehdaskilpureiden ajattamisesta mm. vakioautojen WTCC-sarjassa Cyan Racing -nimen alla.





Geely on kuitenkin laittanut viime aikoina strategiansa uusiksi, ja Polestarille on varattu entistä merkittävämpi asema. Geely ilmoitti kesällä, että Polestarista tulee oma brändinsä, joka keskittyy pelkästään täyssähköautoihin. Volvojen virittäminen saa siis loppua, ja Polestarin Instagram-tilille julkaistiin nyt asiaa symboloiva dramaattinen kuva. Siinä lukee lyhyesti ja ytimekkäästi ”The End”, mutta asia ei ole ihan näin yksioikoinen.

Polestarin tulevat sähköautot perustuvat nimittäin kaiken todennäköisyyden perusteella Volvon malleihin. Niissä keskitytään edelleen suorituskykyyn, ja uudet täyssähkösportit voitaisiin huhujen mukaan rakentaa esimerkiksi ruotsalaismerkin 60- ja 90-sarjan autojen pohjalta. Polestarin johtoon astuu Volvon muotoilun uuteen kukoistukseen nostanut Thomas Ingenlath, ja Volvon viestinnän johtohahmoihin aiemmin kuulunut Jonathan Goodman toimii sähköautobrändin kakkosmiehenä.

Vaikka Polestar muuttaa suuntaansa, se on esitellyt uusia viritettyjä Volvoja vielä aivan viime aikoinakin. ”Vanhan” Polestarin joutsenlauluksi jäävät mallivuoden 2018 S60 ja V60, joita valmistetaan vain 1500 kappaleen rajoitettu erä. Niissä keskityttiin ulkokuoren ja sisustan viilaamiseen, mutta moottoreihin ei  koskettu lainkaan. Polestar ehti vielä virittämään upouutta XC60:täkin, jonka koneesta irrotettiin peräti 421 heppaa.


Vielä muutama kuukausi sitten huhuja liikkui myös Polestarin peukaloimasta S90:stä ja V90:stä, joihin povattiin hybriditekniikan voimin 500 hevosvoimaa hätyyttelevää teholukemaa. Nämä suunnitelmat lienee nyt kuopattu strategian muutoksen myötä, mutta ehkäpä tulossa on jotakin yhtä tehokasta pelkkien sähkömoottorien turvin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...