Volvo kertoi dramaattisesti lopun tulleen – Polestarin asema merkin tehdasvirittäjänä on nyt historiaa

Ruotsalainen Polestar on viritttänyt Volvoja jo parinkymmenen vuoden ajan. Pajan jälki oli sen verran vakuuttavaa, että kiinalaisen Geelyn omistuksessa nykyään oleva Volvo hankki Polestarin kokonaan itselleen. Lisäksi Polestar on vastannut Volvon tehdaskilpureiden ajattamisesta mm. vakioautojen WTCC-sarjassa Cyan Racing -nimen alla.

Geely on kuitenkin laittanut viime aikoina strategiansa uusiksi, ja Polestarille on varattu entistä merkittävämpi asema. Geely ilmoitti kesällä, että Polestarista tulee oma brändinsä, joka keskittyy pelkästään täyssähköautoihin. Volvojen virittäminen saa siis loppua, ja Polestarin Instagram-tilille julkaistiin nyt asiaa symboloiva dramaattinen kuva. Siinä lukee lyhyesti ja ytimekkäästi ”The End”, mutta asia ei ole ihan näin yksioikoinen.

Polestarin tulevat sähköautot perustuvat nimittäin kaiken todennäköisyyden perusteella Volvon malleihin. Niissä keskitytään edelleen suorituskykyyn, ja uudet täyssähkösportit voitaisiin huhujen mukaan rakentaa esimerkiksi ruotsalaismerkin 60- ja 90-sarjan autojen pohjalta. Polestarin johtoon astuu Volvon muotoilun uuteen kukoistukseen nostanut Thomas Ingenlath, ja Volvon viestinnän johtohahmoihin aiemmin kuulunut Jonathan Goodman toimii sähköautobrändin kakkosmiehenä.

Vaikka Polestar muuttaa suuntaansa, se on esitellyt uusia viritettyjä Volvoja vielä aivan viime aikoinakin. ”Vanhan” Polestarin joutsenlauluksi jäävät mallivuoden 2018 S60 ja V60, joita valmistetaan vain 1500 kappaleen rajoitettu erä. Niissä keskityttiin ulkokuoren ja sisustan viilaamiseen, mutta moottoreihin ei  koskettu lainkaan. Polestar ehti vielä virittämään upouutta XC60:täkin, jonka koneesta irrotettiin peräti 421 heppaa.

Suosittelemme

Vielä muutama kuukausi sitten huhuja liikkui myös Polestarin peukaloimasta S90:stä ja V90:stä, joihin povattiin hybriditekniikan voimin 500 hevosvoimaa hätyyttelevää teholukemaa. Nämä suunnitelmat lienee nyt kuopattu strategian muutoksen myötä, mutta ehkäpä tulossa on jotakin yhtä tehokasta pelkkien sähkömoottorien turvin.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat