Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Uutuudessa on luovuttu VW:n farmarimallien perinteisestä Variant-mallinimestä, mutta muuten resepti on hyvin perinteikäs uudesta voimanlähdetekniikasta huolimatta. Sähköfarmarin muodot ovat tulleet tutuksi jo virallisten tiiserikuvien myötä, ja viimeistenkin naamioteippien poistaminen ei aiheuta enää yllätyksiä. Tourerin peräpään linjat ovat kuin yhdistelmä ID.4:ää ja Passat Variantia, ja samaa voidaan sanoa myös auton mittasuhteista. Vaikka kyseessä on täysiverinen farmari, lattian alle sijoitetut akut tuovat mukanaan tiettyä crossover-henkisyyttä korkean kylkilinjan myötä.

Kuva: Volkswagen

Takapenkin selkänojat kaadettuna tavaratilaa riittää parhaimmillaan 1714 litraa, kun taas sedan-korisen ID.7:n vastaava lukema on 1586 litraa. Ruuman perusvetoisuudeksi kerrotaan puolestaan 605 litraa, eli 35 litraa enemmän kuin juuri esitellyssä BMW i5 Touringissa. Kolmen penkkirivin järjestelyä sähköfarmariin ei kuitenkaan saa, vaikka sellaisen mahdollisuudesta puhuttiin Toureria enteilleen ID. Space Vizzion -konseptin esittelyn yhteydessä jo yli neljä vuotta sitten.

Kuva: Volkswagen

Matkustamon etuosan suhteen muutoksia sedaniin ei ole, eli pientä digimittariston ruutua täydentää 15-tuumainen keskinäyttö. Uutuutena farmariin on tuotu kuitenkin ChatGPT:n tekoälyä puheohjausta helpottamaan, ja samanlaista päivitystä odotetaan myös sedaniin. Lisäksi tuulilasin heijastusnäyttö näyttää nyt Apple CarPlayn ja Android Auton navigointiohjeita.

Kuva: Volkswagen

ID.7:n perusmallissa on 77 kWh:n akkupaketti, mutta Tourerin myötä saataville tulee myös 86 kWh:n Pro-versio jota tarjotaan sedaniinkin. Sen WLTP-standardin mukaiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 685 kilometriä. Pienempiakkuisen mallin lukemaa ei ole vielä julkaistu, mutta se lienee lähellä sedanille ilmoitettua 616 kilometrin arvoa. Isompaa akkua pystyy lataamaan 200 kilowatin teholla perusmallin 175 kW:n sijasta, jolloin Pron akku täyttyy puolessa tunnissa kapasiteettivälillä 10-80 %. Pienemmän akun vastaava aika on puolestaan 28 minuuttia.

Voimanlähteenä palvelee aina pelkästään takapyöriin yhdistetty 286-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta myöhemmin luvassa pitäisi olla myös kahdella sähkömoottorilla toteutettu nelivetoinen GTX-versio. Tourerin hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta tilauskirjat avataan Suomessakin kevään mittaan ja ensimmäisiä autoja odotetaan tänne syksyllä. Suoria kilpailijoita autolla ei juuri ole, koska esimerkiksi Opel Astran, Peugeot 308:n ja MG5:n sähköfarkut ovat ID.7:ää pienempiä ja edullisempia ja BMW i5 Touring taas todennäköisesti selvästi kalliimpi.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää