Volkswagen T-Cross sai miedon faceliftin – myös sisustan laatuvaikutelmaa on kohennettu

Pikkuautoluokan, eli B-segmentin crossoverit alkavat olla kohta jo suositumpia kuin luokan varsinaiset kantaisät. Volkswagenilla tätä kategoriaa edustaa Polon pohjalta tehty T-Cross, joka sai nyt varsin hillityn faceliftin.

Saksalaismerkin virallisissa pressikuvissa esiintyy sporttihenkinen R-Line-varustetaso, mutta faceliftin mukanaan tuomat uudistukset koskevat koko mallistoa. Keulasta päivitetyn mallin tunnistaa entistä leveämmän oloisesta maskista, joka kätkee myös sisälleen koko nokan halkaisevan ledinauhan ainakin arvokkaammissa versioissa. Etuvaloihin saa puolestaan matriisilediteknologiaa, ja puskurin ilmanottoaukkojen muotojakin on viilattu entistä terävämpään suuntaan.

Kuva: Volkswagen

R-Linen puskureissa ja sivuhelmoissa on enemmän korinvärisiä osia, kun taas perusmalleissa turvaudutaan maastohenkisyydestä viestittävään mustaan muoviin. Sivuprofiilissa ei ole juuri eroja entiseen, mutta T-Crossin alle saa uusia 16- ja 17-tuumaisia alumiinivanteita. Lisäksi värivalikoimaan kuuluu kolme uutta sävyä, eli kuvissa näkyvä Grape Yellow, Clear Blue Metallic ja Kings Red Metallic. Takavalot ovat puolestaan saaneet X-kirjaimen mallista ledigrafiikkaa, ja ne on yhdistetty toisiinsa tuttuun tapaan valopaneelilla.

Kuva: Volkswagen

Sisätiloissa uudistukset erottuvat paremmin, koska koko kojelauta on laitettu uusiksi. Halvan oloinen kovamuovi on saanut väistyä arvokkaamman tuntuisten materiaalien tieltä ainakin sisustan yläosan komponenteissa, ja digitaalimittaristo on nyt vakiona. Sen koko on 8-10 tuumaa varustetasosta riippuen. Tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on sovitettu entistä ylemmäs, ja sen kooksi kerrotaan 8-9,2 tuumaa. Valitettavasti ilmastoinnin kierrettävät säätimet ovat saaneet väistyä Volkkarin nykytyylin mukaisten liukukytkimien tieltä, mikä heikentää käytettävyyttä. Lohdutuksena voidaan kertoa, että T-Crossiin saa nyt osittain autonomiseen ajoon kykenevän Travel Assistin.

Kuva: Volkswagen

Tekniikan puolella ei ole muutoksia, eli T-Crossiin ei vieläkään saa edes osittain sähköistettyjä voimanlähteitä. Perusbensakoneena toimii litran kokoinen TSI-kolmipytty, jota saa 95- ja 115-heppaisena. Tehokkaampi nelisylinterinen 1.5 TSI tuottaa puolestaan 150 hevosvoimaa. Voimavarat välitetään etupyörille joko viisi- tai kuusivaihteisen manuaalin kautta, ja saatavilla on myös seitsemänpykäläinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Tehokkaimmassa mallissa se on vakiona.

Vaikka tuoreutettu T-Cross tuotiin julkisuuteen jo nyt, ensimmäisiä autoja päästään luovuttamaan vasta ensi vuoden alkupuolella. Ennakkomyynti alkaa kuitenkin jo tämän vuoden lopulla, joten hinnatkin selvinnevät siihen mennessä.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää