Volkswagen näytti vihreää valoa – sporttinen sähköfarkku otetaan tuotantoon

Volkswagenin ID.3-sähköauto on jo Suomessakin myynnissä, ja ensi vuoden alussa perässä seuraa pykälää isompi ja linjakkaampi ID.4. Niiden lisäksi tulossa on monia muitakin täyssähkömalleja, joiden joukkoon kuuluu myös sporttisen oloinen farmari.

Vuosi sitten maailma oli vielä vanhoilla raiteillaan, joten autonäyttelyitäkin sai järjestää. Marraskuisessa Los Angelesin autoshow’ssa nähtiin muiden uutuuksien lisäksi Volkswagenin ID. Space Vizzion -niminen konsepti, jota voi luonnehtia vaikkapa farmarikorisen Passatin täyssähköiseksi ja vetävämmin muotoilluksi vastineeksi. Space Vizzion oli jo seitsemäs tutkielma, jonka VW teki täyssähköautoihin suunnitellun MEB-perusrakenteen pohjalta.

ID.3 ja ID.4 ovat muuttuneet tuotantomalleiksi juuri näiden konseptiautojen pohjalta, ja nyt ID. Space Vizzion pääsee nauttimaan samasta kohtalosta. Merkin ylimpään johtoon kuuluva Ralf Brandstätter paljasti nimittäin LinkedIniin tekemässään postauksessa, että sporttiselle sähköfarkulle on näytetty vihreää valoa tuotantoon. Brandstätter jätti suurimman osan tuotantomallin teknisistä yksityiskohdista vielä hämärän peittoon, mutta autossa on kuulemma erityisen pieni ilmanvastuskerroin crossovereita ja katumaastureita matalamman korin ansiosta ja 700 kilometrin range.

Space Vizzion -konseptin toimintasäteeksi kerrottiin vielä 482 kilometriä jenkkien EPA-syklin ja 590 km Euroopassa käytettävän WLTP-standardin mukaan mitattuna, joten kehitystä on tapahtunut kuluneen vuoden aikana. Brandstätter ei valottanut myöskään sähköfarmarin muotoilua vielä tarkemmin, mutta ainakin ID.3 ja ID.4 ovat seuranneet melko tiiviisti tutkielmien jalanjäljillä matkalla tuotantomalliksi.

Suosittelemme

Niinpä ID. Space Vizzionin tuotantoversio saa todennäköisesti kauniisti kaartuvat linjat konseptin tyyliin. Nokka oli jo tutkielmassa perinteisemmän oloinen kuin esimerkiksi ID.3:ssa, ja farkun takapäätä koristaa täysleveä valopaneeli muiden ID-mallien tavoin. Tutkielma oli vielä nelipaikkainen show-autossa kaivatun näyttävyyden vuoksi, mutta tuotantomallista tulee todennäköisesti viisipaikkainen normaaliin perheautotyyliin. Sähkötekniikka säästää tilaa, joten auton pitäisi olla farmari-Passatia avarampi sekä sisustan että tavaratilan osalta.

Konseptia vauhditti taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka tuotti noin 280 hevosvoiman huipputehon ja 550 newtonmetrin maksimiväännön. Virta saatiin puolestaan 82 kWh:n akkupaketilta. Tuotantoautonkin perusmallit ovat takavetoisia muiden uusien sähkö-Volkkarien tyyliin, mutta todennäköisesti myös kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto nähdään sähköfarkun tehokkaammissa versioissa.

LähdeCarscoops

Lue lisää