Volkswagen Golf sai hillityn faceliftin – käytettävyys kohenee ja pelkän sähkön voimin pääsee parhaimmillaan 100 kilometriä

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin digiloikka meni ehkä jo liian pitkälle, mutta käytettävyyttä kohennetaan nyt esitellyssä faceliftissä. Samalla viilataan myös ulkonäköä ja tekniikkaa.

Volkswagenin kasvojenkohotukset ovat useimmiten olleet varsin hillittyjä, ja myös uusittu Golf seuraa tällä polulla. Auton erottaa entistä terävämmän ja litteämmän näköisistä etuvaloista, uuden Passatin kaltaisesta etupuskurista ja takavalojen uusitusta grafiikasta. Perusmallin ohella julkisuuteen tuotiin R-Line, GTI ja GTE, joissa on sporttisemman oloinen etupuskuri isoilla mustilla ritilöillä.

Kuva: Volkswagen

Ledivalot ovat jatkossa vakiona, ja täys- sekä matriisiledien kanssa myös keulamerkki on valaistu ensimmäisenä eurooppalaisena Volkswagenina. Leditakavalot ovat nyt kolmiulotteiset, ja niihin saa säädettyä kolme eri valodesignia tietoviihdejärjestelmän valikosta. Lisäksi tarjolla on tuoreita ulkovärejä ja vannemalleja 16-19-tuumaisena.

Kuva: Volkswagen

Sisätilojen erottuvin muutos on entistä isompi keskinäyttö, joka ei ole valitettavasti integroitu kojelaudan linjoihin kuten ennen. Perusmalleissa 10,4- ja arvokkaammissa versioissa 12,9-tuumaisen ruudun käytettävyys on kuitenkin kohentunut näytön ylä- ja alareunasta löytyvien kosketusrivien ansiosta, ja kotinäkymään voi tallentaa erilaisia pikavalintoja. Lisäksi puheohjaksessa hyödynnetään ChatGPT:n tekoälyä, ja näytön alla olevat liukusäätimet ovat saaneet vihdoinkin taustavalaistuksen.

Kuva: Volkswagen

Myös softabugien pitäisi olla historiaa uuden MIB4-käyttöjärjestelmän ansiosta, ja ratin hipaisukytkimet on korvattu jälleen perinteisillä napeilla. Digimittaristo on peruskoossaan 10,2-tuumainen, ja siihen saa valittua neljä eri näkymää. Tuulilasin heijastusnäytön saa tuttuun tyyliin lisävarusteena. Voimanlähdevalikoima koostuu puolestaan kuudesta bensakoneesta, kahdesta dieselistä, kahdesta miedosta hybridistä sekä kahdesta pistokehybridistä, eli pelkkää sähköä lukuun ottamatta tarjolla on jokaiselle jotakin.

Suosittelemme


Bensakoneiden osalta 1.5 TSI:n 115- ja 150-hevosvoimaisissa versioissa on vakiona kuusivaihteinen manuaali, kun taas 204-heppainen 2.0 TSI tulee aina seitsemänpykäläisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin ja 4Motion-nelivedon kanssa. GTI:ssä on nyt puolestaan 265 hevosvoimaa ja seitsemänvaihteinen DSG vakiona. Myöhemmin tulossa ovat vielä tehokkaampi GTI Clubsport sekä nelivetoinen R-huippuversio.

Kuva: Volkswagen

Dieselvalikoima koostuu 2.0 TDI:n 115- ja 150-heppaisista versioista. Ensin mainitussa on kuusilovinen manuaali ja jälkimmäisessä seitsemänvaihteinen DSG etuvedon parina. 48 voltin teknologialla toteutetut miedot hybridit ovat puolestaan 1.5 eTSI:n 115- ja 150-hevosvoimaiset versiot seitsemänpykäläisen DSG:n kaverina. Pistokehybriditarjonta koostuu kokonaisteholtaan 204-heppaisesta eHybridistä ja 272-hevosvoimaisesta GTE:stä, joissa on nyt 19,7 kWh:n akku. Sen turvin pitäisi päästä parhaimmillaan 100 kilometriä pelkän sähkön voimin WLTP-standardin mukaisesti.

Suomeen tulevia versioita ei ole vielä julkaistu, ja sama koskee hintojakin. Ainakin Saksan markkinoilla varustetasot ovat Life, Style ja R-Line, joiden yläpuolelle sijoittuvat vielä erikoismallit GTE, GTI, GTI Clubsport ja R. Golf täyttää tänä vuonna pyöreät 50 vuotta, ja faceliftin voimin on hyvä jatkaa 37 miljoonaa autoa tähän mennessä tuottanutta menestystarinaa kunnes täyssähköinen seuraaja saapuu markkinoille.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen

Lue lisää