Volkkarin uusi lippulaiva on nimeltään Phideon

Volkswagen tuli mukaan kilpailemaan luksussegmentin asiakkaista 2000-luvun alussa esittelemänsä Phaetonin myötä. Auto oli tuotannossa ennätyspitkään varsin pienin muutoksin, mutta VW ilmoitti äskettäin lopettavansa vihdoinkin Phaetonin valmistuksen tänä keväänä. Luksusvolkkarin yhtä ja samaa korimallia tehtiin peräti 14 vuoden ajan, mikä on melkoinen saavutus modernissa automaailmassa. Volkswagen on jo ilmoittanut, että Phaeton saa sähkökäyttöisen seuraajan, mutta sen tuloon on vielä monta vuotta aikaa.

Niinpä moni hieraisi silmiään, kun VW paljasti Geneven autonäyttelyn aattoiltana ison sedanin, jonka nimi on Phideon. Kyseessä ei ole kuitenkaan Euroopan markkinoille tarkoitettu Phaetonin korvaaja, vaan Kiinaa varten suunniteltu luksusmalli. Auto on kuitenkin kehitetty ja muotoiltu merkin kotikonnuilla Saksassa, minkä vuoksi se haluttiin esitellä eurooppalaisellekin yleisölle. Phideon on yli viisimetrinen sedan, joka pohjautuu ensimmäisenä Volkkarina konsernin uudelle, pitkittäismoottorikäyttöön tehdylle perusrakenteelle. Auton akseliväli on yli kolme metriä ja leveys lähes kaksi metriä, joten kyseessä on varsin muhkea ilmestys.



Phideon_2

Phideon seuraa Phaetonia Kiinan markkinoilla, ja se sijoittuu VW:n sikäläisessä mallivalikoimassa Passatia vastaavan Magotanin yläpuolelle. Auton muotoilussa on monia yhtäläisyyksiä Euroopassa myytävän Passatin kanssa, mutta siinä näkyy myös Volkkarin taannoisen C Coupe GTE -nimisen konseptin vaikutus. Kaiken kaikkiaan linjat ovat varsin konservatiiviset, mikä sopii hyvin luksusluokan ostajien makuun. Sisustakin on hyvin ylellinen, mutta laatuvaikutelma ei ole kuitenkaan aivan yhtä kovaa tasoa kuin luokkansa mittapuuna pidetyssä Phaetonissa.





Auton varusteisiin kuuluvat mm. ilmastoidut ja hierovat penkit, ilmajousitus, aktiivinen vakionopeudensäädin, erilaisia ajoavustimia sekä Volkkarin viimeisin infotainment-laitteisto, joten kiinalaisostajille tarjotaan vähintään saman tason tekniikkaa kuin eurooppalaisasiakkaillekin. Huippuversion pellin alla on kolmilitrainen turboahdettu V6, joka kehittää tasan 300 hevosvoiman tehon ja 440 newtonin väännön. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle, mutta Phideonia saa myös etuvetoisena. Tällöin kulusta vastaa kaksilitrainen turbonelonen. Myöhemmin autosta tulee tarjolla myös pistokehybridiversio.

Phideon_3

Volkswagenin uusi lippulaiva tulee Kiinassa myyntiin vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Eurooppalaisten pitää valitettavasti odottaa vielä vähän pidempään Phaetonin sähkötoimista seuraajamallia.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.