Volkkarin pieni katumaasturikonsepti yllätti – autossa on yksi lähes ainutlaatuinen piirre

Volkswagen on esitellyt vuosien mittaan lukuisia konsepteja eri kokoisista katumaastureista. Upin pohjalle tehty Taigun oli liian lyhyt tuotantomalliksi, joten merkiltä on tiedetty odottaa tutkielmaa Poloon perustuvasta crossoverista. VW julkaisi autosta jo tiiserikuvan viime viikolla, ja nyt auto paljastettiin Geneven autonäyttelyssä koko komeudessaan. Konseptiauton nimi on T-Cross Breeze, mikä liittää sen Volkkarin T-alkuisten katumaasturien sarjaan.

Tässä ei ole mitään yllättävää, mutta Breeze-lisänimi antaa odottaa jotakin erityistä. Sitä myös saatiin, koska pienen SUV:n tutkielma onkin kaikkien yllätykseksi avoauto. Konsepti vaikuttaisi olevan jo hyvin lähellä lopullista tuotantomallia, eli Polon kokoisen crossoverin tuoteperheeseen kuuluu todennäköisesti myös kangaskattoinen versio. Volkswagen ei ole ainoana liikkeellä, koska myös Range Rover Evoquesta saadaan pian myyntiin vastaava katoton katumaasturi. Range on kuitenkin kooltaan ja hinnaltaan selvästi isomman luokan menopeli. Avokattoisten SUV-autojen pioneerina toimi alun perin Nissan avo-Muranollaan, mutta siitä tuli täysi floppi, joten auton myynti lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa muutama vuosi sitten.

-- MAINOS --

VW_2

VW:n konseptiautossa on monia yhteneväisyyksiä uuteen Tiguaniin, mutta etuvalojen ja maskin muodostama kokonaisuus vaikuttaa sulavalinjaisemmalta ja leveämmältä. T-Crossin etusumuvalojen ympärillä on kulmistaan pyöristetyn neliön malliset päiväajovalot, ja kylkilinjasta erottuvat nyky-Volkkareille tyypilliset terävät pokkaukset. Myös peräpäässä on teräviä linjoja sekä LED-tekniikkaa takavaloissa ja takahelmassa. Konsepti on maalattu pirteällä metallivihreällä sävyllä, jolle tuulilasinkarmissa ja helmoissa olevat alumiinitehosteet luovat mielenkiintoisen kontrastin. Sisustassa ei ole montaa nappia jäljellä, vaan T-Crossin eri toimintoja käytetään Volkkarin äskettäin lanseeraaman BUDD-e-konseptin tavoin kosketusnäytöillä. Autossa on myös nykymuodin mukainen ohjelmoitava digitaalinen mittaristo sekä 300-wattinen hifijärjestelmä.

VW_4

-- MAINOS --




Volkswagen kertoo konseptiautonsa pituudeksi reilut 4,1 metriä, eli se on hitusen Poloa pidempi. Yli 2,5 metrin akseliväli mahdollistaa avomallissakin tilat neljälle hengelle, ja tavaratilan 300 litran vetoisuus kuulostaa mukavalta lukemalta tämänkokoiseen avoautoon. Suurin osa VW:n viime vuosina esittelemistä tutkielmista on ollut joko hybridejä tai sähköautoja, mutta T-Cross Breeze on poikkeus sääntöön. Siitä löytyy nimittäin vain perinteinen polttomoottori, joka on tässä tapauksessa litran kokoinen kolmipyttyinen turbokone. Sama voimanlähde nähdään mm. uuden Audi Q2:n nokalla, ja T-Crossissa siitä irtoaa 110 hevosvoiman teho ja 175 newtonin vääntö. Voima välitetään pelkästään etupyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja keskikulutukseksi kerrotaan viisi litraa satasella.

T-Crossin tuotantoversio nähtäneen lähivuosina, ja lisäksi Volkswagenilla on suunnitteilla hieman isompi, Golfiin perustuva crossover. Siitä saatiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn T-Roc-konseptin avulla. Näiden kahden auton lisäksi merkin tulevia SUV-uutuuksia ovat Tiguanin seitsemänpaikkainen versio, USA:n ja Kiinan markkinoille suunnattu hieman suurempi katumaasturi sekä seuraavan sukupolven Touareg.

-- MAINOS --

VW_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Volkkarin sähköautovalikoima kasvaa – uusi ID.4 kurkottaa crossoverien luokkaan

Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt...

Onkotässä Cadza vai Madillac? Mazdan ja Cadillacin risteytys hämmentää

Mazda MX-5 ja Cadillac Eldorado ovat molemmat kiistattomia klassikoita, joskin aivan eri sarjoissa. Eräs MX-5:n omistaja on saanut neronleimauksen,...

Super-Tesla on pian täällä – nollasta sataan noin kahdessa sekunnissa yli 1100 hepan voimin

Tesla Model S on ehtinyt jo kunnioitettavaan kahdeksan vuoden ikään, mutta seuraajaa ei ole vieläkään näköpiirissä. Alkuvuosinaan Teslan sähkösedan...

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...