Volkkarin pieni katumaasturikonsepti yllätti – autossa on yksi lähes ainutlaatuinen piirre

Volkswagen on esitellyt vuosien mittaan lukuisia konsepteja eri kokoisista katumaastureista. Upin pohjalle tehty Taigun oli liian lyhyt tuotantomalliksi, joten merkiltä on tiedetty odottaa tutkielmaa Poloon perustuvasta crossoverista. VW julkaisi autosta jo tiiserikuvan viime viikolla, ja nyt auto paljastettiin Geneven autonäyttelyssä koko komeudessaan. Konseptiauton nimi on T-Cross Breeze, mikä liittää sen Volkkarin T-alkuisten katumaasturien sarjaan.

Tässä ei ole mitään yllättävää, mutta Breeze-lisänimi antaa odottaa jotakin erityistä. Sitä myös saatiin, koska pienen SUV:n tutkielma onkin kaikkien yllätykseksi avoauto. Konsepti vaikuttaisi olevan jo hyvin lähellä lopullista tuotantomallia, eli Polon kokoisen crossoverin tuoteperheeseen kuuluu todennäköisesti myös kangaskattoinen versio. Volkswagen ei ole ainoana liikkeellä, koska myös Range Rover Evoquesta saadaan pian myyntiin vastaava katoton katumaasturi. Range on kuitenkin kooltaan ja hinnaltaan selvästi isomman luokan menopeli. Avokattoisten SUV-autojen pioneerina toimi alun perin Nissan avo-Muranollaan, mutta siitä tuli täysi floppi, joten auton myynti lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa muutama vuosi sitten.

VW_2

VW:n konseptiautossa on monia yhteneväisyyksiä uuteen Tiguaniin, mutta etuvalojen ja maskin muodostama kokonaisuus vaikuttaa sulavalinjaisemmalta ja leveämmältä. T-Crossin etusumuvalojen ympärillä on kulmistaan pyöristetyn neliön malliset päiväajovalot, ja kylkilinjasta erottuvat nyky-Volkkareille tyypilliset terävät pokkaukset. Myös peräpäässä on teräviä linjoja sekä LED-tekniikkaa takavaloissa ja takahelmassa. Konsepti on maalattu pirteällä metallivihreällä sävyllä, jolle tuulilasinkarmissa ja helmoissa olevat alumiinitehosteet luovat mielenkiintoisen kontrastin. Sisustassa ei ole montaa nappia jäljellä, vaan T-Crossin eri toimintoja käytetään Volkkarin äskettäin lanseeraaman BUDD-e-konseptin tavoin kosketusnäytöillä. Autossa on myös nykymuodin mukainen ohjelmoitava digitaalinen mittaristo sekä 300-wattinen hifijärjestelmä.

VW_4

Volkswagen kertoo konseptiautonsa pituudeksi reilut 4,1 metriä, eli se on hitusen Poloa pidempi. Yli 2,5 metrin akseliväli mahdollistaa avomallissakin tilat neljälle hengelle, ja tavaratilan 300 litran vetoisuus kuulostaa mukavalta lukemalta tämänkokoiseen avoautoon. Suurin osa VW:n viime vuosina esittelemistä tutkielmista on ollut joko hybridejä tai sähköautoja, mutta T-Cross Breeze on poikkeus sääntöön. Siitä löytyy nimittäin vain perinteinen polttomoottori, joka on tässä tapauksessa litran kokoinen kolmipyttyinen turbokone. Sama voimanlähde nähdään mm. uuden Audi Q2:n nokalla, ja T-Crossissa siitä irtoaa 110 hevosvoiman teho ja 175 newtonin vääntö. Voima välitetään pelkästään etupyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja keskikulutukseksi kerrotaan viisi litraa satasella.

Suosittelemme

T-Crossin tuotantoversio nähtäneen lähivuosina, ja lisäksi Volkswagenilla on suunnitteilla hieman isompi, Golfiin perustuva crossover. Siitä saatiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn T-Roc-konseptin avulla. Näiden kahden auton lisäksi merkin tulevia SUV-uutuuksia ovat Tiguanin seitsemänpaikkainen versio, USA:n ja Kiinan markkinoille suunnattu hieman suurempi katumaasturi sekä seuraavan sukupolven Touareg.

VW_3

Lue lisää