Volkkarin pieni katumaasturikonsepti yllätti – autossa on yksi lähes ainutlaatuinen piirre

Volkswagen on esitellyt vuosien mittaan lukuisia konsepteja eri kokoisista katumaastureista. Upin pohjalle tehty Taigun oli liian lyhyt tuotantomalliksi, joten merkiltä on tiedetty odottaa tutkielmaa Poloon perustuvasta crossoverista. VW julkaisi autosta jo tiiserikuvan viime viikolla, ja nyt auto paljastettiin Geneven autonäyttelyssä koko komeudessaan. Konseptiauton nimi on T-Cross Breeze, mikä liittää sen Volkkarin T-alkuisten katumaasturien sarjaan.

Tässä ei ole mitään yllättävää, mutta Breeze-lisänimi antaa odottaa jotakin erityistä. Sitä myös saatiin, koska pienen SUV:n tutkielma onkin kaikkien yllätykseksi avoauto. Konsepti vaikuttaisi olevan jo hyvin lähellä lopullista tuotantomallia, eli Polon kokoisen crossoverin tuoteperheeseen kuuluu todennäköisesti myös kangaskattoinen versio. Volkswagen ei ole ainoana liikkeellä, koska myös Range Rover Evoquesta saadaan pian myyntiin vastaava katoton katumaasturi. Range on kuitenkin kooltaan ja hinnaltaan selvästi isomman luokan menopeli. Avokattoisten SUV-autojen pioneerina toimi alun perin Nissan avo-Muranollaan, mutta siitä tuli täysi floppi, joten auton myynti lopetettiin kaikessa hiljaisuudessa muutama vuosi sitten.

VW_2





VW:n konseptiautossa on monia yhteneväisyyksiä uuteen Tiguaniin, mutta etuvalojen ja maskin muodostama kokonaisuus vaikuttaa sulavalinjaisemmalta ja leveämmältä. T-Crossin etusumuvalojen ympärillä on kulmistaan pyöristetyn neliön malliset päiväajovalot, ja kylkilinjasta erottuvat nyky-Volkkareille tyypilliset terävät pokkaukset. Myös peräpäässä on teräviä linjoja sekä LED-tekniikkaa takavaloissa ja takahelmassa. Konsepti on maalattu pirteällä metallivihreällä sävyllä, jolle tuulilasinkarmissa ja helmoissa olevat alumiinitehosteet luovat mielenkiintoisen kontrastin. Sisustassa ei ole montaa nappia jäljellä, vaan T-Crossin eri toimintoja käytetään Volkkarin äskettäin lanseeraaman BUDD-e-konseptin tavoin kosketusnäytöillä. Autossa on myös nykymuodin mukainen ohjelmoitava digitaalinen mittaristo sekä 300-wattinen hifijärjestelmä.

VW_4

Volkswagen kertoo konseptiautonsa pituudeksi reilut 4,1 metriä, eli se on hitusen Poloa pidempi. Yli 2,5 metrin akseliväli mahdollistaa avomallissakin tilat neljälle hengelle, ja tavaratilan 300 litran vetoisuus kuulostaa mukavalta lukemalta tämänkokoiseen avoautoon. Suurin osa VW:n viime vuosina esittelemistä tutkielmista on ollut joko hybridejä tai sähköautoja, mutta T-Cross Breeze on poikkeus sääntöön. Siitä löytyy nimittäin vain perinteinen polttomoottori, joka on tässä tapauksessa litran kokoinen kolmipyttyinen turbokone. Sama voimanlähde nähdään mm. uuden Audi Q2:n nokalla, ja T-Crossissa siitä irtoaa 110 hevosvoiman teho ja 175 newtonin vääntö. Voima välitetään pelkästään etupyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta, ja keskikulutukseksi kerrotaan viisi litraa satasella.

T-Crossin tuotantoversio nähtäneen lähivuosina, ja lisäksi Volkswagenilla on suunnitteilla hieman isompi, Golfiin perustuva crossover. Siitä saatiin esimakua jo muutama vuosi sitten esitellyn T-Roc-konseptin avulla. Näiden kahden auton lisäksi merkin tulevia SUV-uutuuksia ovat Tiguanin seitsemänpaikkainen versio, USA:n ja Kiinan markkinoille suunnattu hieman suurempi katumaasturi sekä seuraavan sukupolven Touareg.

VW_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...