Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin, ja nyt vuorossa on VW-konsernin hovivirittäjä ABT Sportslinen tulkinta luiskaperäisen RS 7 Sportbackin pohjalta.

ABT ehti julkaista jo tammikuussa RS 7:ään tarkoitetun 22-tuumaisen vannepaketin ja auton nelilitraisesta tuplaturbokasista 700 hevosvoimaa sekä 880 newtonmetriä loihtivan moottorinohjaussoftan. Nyt julkisuuteen tuotiin RS7-R:ksi nimetty luomus, jossa on menty vielä pykälää tai paria pidemmälle. Tässä autossa pannusta kutitetaan peräti 740 heppaa ja 920 newtonia, ja vanteetkin ovat aiempaa näyttävämmät. Niiden koko on kuitenkin pysynyt ennallaan 22 tuumassa.


Lisäksi auton etupuskuria koristaa koko joukko erilaisia spoilereita ja lippoja, joita on vielä höystetty oranssinpunaisella tehostevärillä vanteiden sisäreunojen tavoin huomion maksimoimiseksi. Sivuhelmojen kulmissakin on omat lisäpalikkansa, joiden tyyli saa jatkoa takadiffuusorin päälle liimatuista osista. Myös diffuusorista löytyy reilusti oranssinpunaisia raitoja, ja ovaalit tuplaputkenpäät on korvattu neljällä ulostulolla.

Lisäksi sähköisesti kohoava takaspoileri on saanut ylleen pienen lipan, joka on hiilikuitua korin muiden lisäpalikoiden tavoin. Kuvissa esiintyvä auto on tehty  sähköformuloissa kisaavalle Daniel Abtille, ja tämän RS7-R:n erikoispiirteisiin kuuluvat korin näyttävän teippauksen ohella monet punaoranssit tehosteet. Lisäksi Audin keskikonsoliin on kaiverrettu ”Handcrafted for Daniel Abt” -teksti.





ABT aikoo valmistaa RS7-R:stä yhteensä 125 kappaleen erän. Moottorin ja korin lisäksi myös alustaa peukaloidaan coilovereilla sekä vakiota jämäkämmillä kallistuksenvaimentimilla, kun taas sisustaan tulee mm. hiilikuitua ja nahkaa yhdistelevä ratti sekä RS7-R-logot penkkeihin. Takuustakaan ei tarvitse huolehtia, koska ABT lupaa sen kestävän kaksi vuotta tehdastuotteen tavoin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...