MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Vinkki ensi kesän vierailukohteeksi: Vaasan auto-ja moottorimuseo

Maassamme sijaitsevat automuseot tarjoilevat aikamatkoja laidasta laitaan. Vaasan auto-ja moottorimuseo tarjoaa kolmessa kerroksessa mielenkiintoista nähtävää useaksi tunniksi.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Vaasan Veteraaniauto ry:n omistama museo on maamme suurin yksittäinen automuseo ja kesäaikaan siellä käykin useita tuhansia vieraita. Museo sijaitsee nykyään Klemettilän alueella rakennuksessa, jossa on alun perin toiminut Hartman niminen varasto. Itse rakennus on valmistunut 1939-40, aikana jolloin toisen maailmansodan pommitukset olivat saavuttanut jo kotimaammekin. Juuri Vaasassa käytiin 1940 talvella raskaita taisteluita venäläisten pommittaessa useita kymmeniä rakennuksia, rautateitä ja armeijan alueita.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Osa näyttelyistä on vuosittain vaihtuvia ja tänä vuonna ensimmäisen kerroksen teemana oli brittiläisen autoteollisuuden nousu ja tuho. Lisäksi samasta kerroksesta voi löytää näyttelyn vanhimman ajoneuvon Reo Runabout malli G vuodelta 1909 jota Ruotsin kuningasparikin kävi ihailemassa vuonna 2006 Vaasan kaupungin 400 vuotisjuhlallisuuksiin liittyen. Reo ei tuolloin ollut pelkästään kuningasparin ihailun kohteena sillä lähinnä vanhoja hevoskärryjä muistuttava auto kuljetti oman moottorinsa ja voimansiirtonsa avulla kuningas Kaarle Kustaata ja kuningatar Silviaa oman kuljettajan ajamana.

Suosittelemme


Vaasan auto-ja moottorimuseo

Näyttelytilan kolmeen kerrokseen on saatu mahdutettua useita kymmeniä ajoneuvoja ja toisessa kerroksessa pääsee tutustumaan joka vuosi suomalaisen autourheilun ainutlaatuiseen kirjoon ja historiaan Motorsport -teemanäyttelyssä.

Kolmannessa kerroksessa sijaitsee Vintage Heaven – Vintaasi Vintti, jossa esillä mm. pienoismalleja, polkupyöriä, moottoripyöriä, televisioita, radioita sekä Vaasan moottoritehtaiden historiaa esittelevä osio sekä kruununa vielä vintage kauppa.

Brittiläisen autoteollisuuden nousu ja tuho

Rolls-Royce Silver Wraith 1948 projekti

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Korin on valmistanut James Young Limited. Auto myytiin uutena Etelä-Afrikkaan josta se myytiin takaisin Englantiin ja sieltä Suomeen. Korimallia on valmistettu 34kpl. Autoja on tehty vain oikeanpuoleisella ohjauksella. Rollsissa on 4200 kuutiotuumainen 6-sylinterinen rivimoottori. Tehot tässä on ilmoitettu Rollseille epätyypillisesti 147hv.

British Leyland Sherpa 240 Deluxe

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Sherpaa valmistettiin 1974-1982. Brittiläisten näkemys työjuhdasta jota tiedetään myytäneen myös meille Suomeen Postin käyttöön 1970-80 luvun taitteessa.

Bond BUG 750ES 1974

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Tämä Prestonissa valmistettu Reliantin 750 kuutioinen ja 32 hevosvoimainen Bond BUGin alustan ympärille rakennettiin Luke Skywalkerin maakiituri elokuvassa Star Wars Episode IV: The New Hope. Kolmipyörää markkinoitiin nuorisolle, mutta Reliantille rakennettua ajopeliä ei koskaan aloitettu tuotannossa. Sitä pidettiin sen imagon heikentäjänä.

Sunbeam Talbot Ten 1947

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Morris Mini Van 850 1966

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Mini on luultavasti tunnetuin britti merkki jonka suosiota voidaan verrata melkeinpä VW Kuplaan. Oheinen mini versio sen sijaan on hieman epätyypillinen britti poliisivoimien käytössä ollut malli. Liekkö kyseiseen malliin ollut pituusraja aikoinaan pidätettyjä kuskattaessa.

Ford-Lotus Cortina

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Autoa valmistettiin 1962-1966 välisenä aikana 4012kpl Cheshuntissa. 4-sylinterinen rivimoottori on varustettu kahdella 40mm Weber DCOE kaasuttimella. 1.6 litraista ja 105 hevosvoimaista autoa on nähty käytettävän radalla ja ratapoluilla ympäri Eurooppaa.

T-Ford Tudor 1926

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Maailman tunnetuinta ja myös ensimmäistä radiolla varustettua automallia valmistettiin 1908-1927 välisenä aikana yli 15 miljoonaa kappaletta. Kevyttä 990 kg painavaa autoa kyyditsee 4-sylinterinen varsin ison luokan 2.9 litran moottori. Vuonna 1924 kaikista maailman autoista kymmenestä yhdeksän autoa olivat T-mallin Fordeja.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Motorsport -näyttely

Ford Escort RS 2000 1975

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Motorsport näyttelyn yksi vetonauloista on Kyösti Hämäläisen kuskaama klassikko Ford Escort RS 2000 1975. Hämäläinen ajoi huikeat 13 rallin Suomenmestaruutta, joista kahdeksan perättäistä kyseisellä Escortilla. Samanlaisella mallilla ovat kyntäneet rallipolkuja mm. Ari Vatanen, Hannu Mikkola, Mikael Sundström, Antero Laine, Veli Hirvonen, Harri Väänänen sekä tietysti Juha Kankkunen. Vatasella ja Mikkolalla oli käytössään tehokkain RS 2000 versio Suurajoissa, Tunturi- ja Hankirallissa kun taas pienemmällä BDE-moottorilla varustetulla mallilla ajoi 2-ryhmässä Lasse Lampi.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Hämäläisen Escortissa oli 2-ryhmän viritys, jossa Quaife 4-vaihteinen välitetty vaihteisto.

Huippunopeutta Escortilla saatiin aikaiseksi 140-165km/h riippuen perävälityksestä. Alun perin autossa oli 1800 kuutioinen 16-venttiilinen BDE 210 hevosvoimaisena. Rallin sääntömuutosten jälkeen tehoja jouduttiin pudottamaan 175 hevosvoimaan ja moottoriksi siunaantui siinä tällä hetkellä oleva OHC motti.
Ensimmäisen rallin Kyösti Hämäläinen ajoi Escortilla 1979 ja viimeisen 1996.

Kyseessä oleva korimalli MkII on kaikkien aikojen suosituin rallipoluilla käytössä ollut ja sen eri versioita on nähty 160 hv aina 270 hv asti.

Sunbeam Avenger GT 1974

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Suomeen aikoinaan tulleista GT malleista tämä päätyi Gedy Salutskijlle rata ja jäärata ajoihin ja myöhemmin auto käväisi myös -75 Suurajoissa Pertti ”Konsta” Kärhän vääntämänä. Useiden eri ralliajajien näpeissä käynyt Sunbeam ehti käydä myös Pauli Toivosella. Moottoria autossa vaihdettiin 1600cc ja 1800cc välillä useampaan otteeseen.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Motorsport -näyttelyn Fiat Abarth osasto on hämmästyttävä aikamatka rallin ja rata-ajon yhdestä menestyksekkäimmistä merkeistä.

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Mazda 323 4WD

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Vaasan auto-ja moottorimuseo

Nelivetoinen Mazda 323 nousi rallin A-ryhmän voittotaisteluihin nopeasti mukaan vuosina 1986-91. Suomen menestyksekkäin naisralliajaja Minna Sillankorva nappasi rallin SM mestaruudet vuosina -87 ja -89 hänelle erikseen tehdyllä 323:lla. Sinivalkoisiin väreihin maalattu Sillankorven Mazda on kiertänyt viime vuosina mm. Tokion autonäyttelyssä. Monte-Carlo rallissa hän oli yleiskilpailussa 18.

Mikael Sundströmin nimi on monelle rallista tietävälle tuttu tuloslistojen kärjestä erityisesti rallin SM-sarjassa. Pieni mutta pippurinen 323 kiersi miehen kanssa niin WRC sarjaa kuin rallin SM. Sundström voitti urallaan viisi rallin Suomenmestaruutta. Sundström voitti useana vuotena Suomen arvostetuimmat Tunturin, Hanki ja Pohjola rallin. WRC sarjan RAC rallissa 1986 mies tuli neljänneksi B-ryhmän Peugeot 205 Turbo Evolution 2:lla joka jäi Sundströmin parhaaksi sijoitukseksi MM-sarjassa. Mikael Sundström kuoli sairaskohtaukseen 2001 43-vuotiaana.

Lähteet: ewrc-results.com, ykkoset.fi, rallism.fi, ajovalo.net, yle.fi

Lue lisää