MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Viimeinen mohikaani – lajinsa joutsenlauluksi jäävää uutta VW Passatia saa vain farmarina

Volkswagen Passatin tarina on jatkunut jo yli 30 miljoonan myydyn auton ja 50 vuoden ajan. Puolivuosisataisen merkkipaalun kunniaksi VW esitteli Passatin yhdeksännen sukupolven, joka jää samalla lajinsa viimeiseksi.

Volkswagenilla on nimittäin jo tarjolla saman kokoluokan täyssähköinen ID.7, josta tulee myöhemmin tarjolle myös farmariversio. Kaikki eivät ole kuitenkaan vielä valmiita siirtymään sähköauton rattiin, joten Passat sai jatkoaikaa vielä yhden sukupolven verran. Nyt esiteltyä uutta Passatia saa pelkästään farmarina, koska pitkäkattoinen korimalli on jo pitkään napannut leijonanosan mallisarjan myynnistä.

Kuva: Volkswagen

Iso muutos näkyy myös siinä, että päävastuun uuden Passatin kehittämisestä on kantanut sisarmerkki Skoda, ja auto valmistuu Saksan sijasta Slovakiassa sijaitsevan Bratislavan tehtaan linjoilta sisarmalli Superbin tavoin. Uutta Superbia saa jatkossakin sekä luiskaperäisenä liftbackina että farkkuna, josta on jo julkaistu tiiserikuvia. Niistä selviää, että auton kori on keulaa ja perää lukuun ottamatta identtinen Passatin kanssa.

Kuva: Volkswagen

Sekä Superbin että Passatin linjat muuttuvat edeltäjämalleihin verrattuna astetta pehmeämmiksi, ja ainakaan Passatin muodot eivät varmastikaan ärsytä ketään. Erityisesti etu- sekä takavaloista löytyy vahvaa sukunäköä Volkswagenin muiden uusimpien mallien kanssa, ja vastaava etupuskuri koristaa pikapuoliin myös faceliftin saavan Golfin keulaa. Varman päälle pelaaminen on tunnusomaista VW:n muotoilulle, mutta uuden Passatin kohdalla olisi toivonut ehkä vähän enemmän irrottelua.

Kuva: Volkswagen

Auton perusrakenteena toimii esimerkiksi kahdeksannen sukupolven Golfista tuttu MQB Evo, mutta mitat ovat kasvaneet reilusti edeltäjämalliinkin verrattuna. Akseliväli on venähtänyt 50 millillä, ja sama mitta on tullut suoraan takamatkustajien polvitilojen eduksi. Tavaratilan perusvetoisuudeksi kerrotaan puolestaan massiiviset 690 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla volyymiä riittää peräti 1920 litran verran.

Suosittelemme


Kojelaudan keskellä komeilee kohta jo televisiota muistuttava kosketusnäyttö, joka on Passatin paremmissa versioissa 15- ja aloitusmalleissakin 12,9-tuumainen. Mittaristokin on luonnollisesti digitaalinen, ja siihen saa kolme erilaista graafista näkymää. Monesta nyky-Volkkarista tutut hankalasti käytettävät hipaisukytkimet ratissa ovat saaneet tehdä tilaa perinteisille napeille, mutta totuttautumista saattaa vaatia lasinpyyhkimien käyttö vilkkuviiksestä. Tämä johtuu siitä, että oikeanpuoleinen viiksi palvelee Mersujen malliin automaattivaihteiston valitsimena.

Kuva: Volkswagen

Voimanlähdevalikoimaan kuuluu kaksi pistokehybridiä, joissa hyödynnetään 1,5-litraista bensaturboa ja 19,7 kWh:n akkupakettia. Näiden mallien teholukemat ovat 204 ja 272 hevosvoimaa, ja pelkällä sähköllä pitäisi päästä optimiolosuhteissa tasan 100 kilometriä. Lisäksi tarjolla on 150-heppainen 1.5 eTSI mietona hybridinä, 204- sekä 265-hevosvoimaiset kaksilitraiset bensaturbot ja vielä kolme turbodieseliäkin, joiden tehoskaala on 122-193 heppaa. Vaihteistona palvelee aina kaksoiskytkinautomaatti, ja tehokkaimmassa kaksilitraisessa bensakoneessa sekä dieselissä veto välittyy kaikille neljälle pyörälle.

Perusmallissakin on jo varsin kattava varustelu erilaisten turvallisuusominaisuuksien ja ajoavustimien osalta. Business tuo mukanaan esimerkiksi kolmialueilmastoinnin sekä osittaisilla sähkösäädöillä ja hierontatoiminnolla varustetut istuimet, kun taas huipputasoa edustavissa Elegancessa ja R-Linessa panostetaan joko luksukseen tai sporttisuuteen. Yksi uusista varusteista on mukautuva DCC Pro -alusta, jossa on nyt kahdet venttiilit adaptiivisissa iskunvaimentimissa. Tämän pitäisi kohentaa sekä Passatin ajettavuutta että mukavuutta.

Kuva: Volkswagen

Uusi Passat saapuu jälleenmyyjille ensi keväänä. Sitä ennen julkisuuteen tuodaan myös Skoda Superbin seuraava sukupolvi, joten potentiaalisille ostajille jää vielä hyvin aikaa miettiä kumman suuntaan vaakakuppi kallistuu.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää