Viihdejätti Sonyn VISION-S konsepti tuo raikkaita tuulahduksia yhtiön uudesta aluevaltauksesta

Autoalalla menee välillä hyvin, välillä huonosti ja välillä siltä väliltä. Saamme lukea auton valmistajien kamppailuista, milloin päästöoikeus kiistoista, toisen valtion asettamista tullimaksuista tai vaikkapa patenttikiistoista. Ikuisen teknologia oravanpyörän perässä juoksemisesta on valmistajille sekä haittaa että hyötyä. Ideoita putkahtelee uusien innovointien myötä, jolloin ala pysyy hengissä.

Sony VISION-S
Kuva: SONY

Tammikuun alussa järjestetyillä CES 2020 -kuluttajaelektroniikkamessuilla Las Vegasissa esiteltiin Sonyn Vision-S sähköautokonsepti. Magna Steyrin ja Boschin kanssa yhteistyössä kehitelty auto oli yksi messujen odotetuimmista julkistuksista ja syystä, onhan Sony ensimmäinen elektroniikka jätti, joka esittelee oman autonsa. Vision-S konsepti sisältää monenmoista älyteknologiaa kuten kamera- ja kuvantunnistusteknologiaa, keinoälyä, telekommunikaatiota, pilvijärjestelmiä, unohtamatta tietenkään Sonyn tavaramerkkiä, viihdepuolta. Auton sisätiloista löytyy parikin 8,8 tuumaista näyttöä takapenkkiläisille sekä useampi näyttöpaneeli sivukameroille, näyttöhallinnalle sekä viihde näytöt etupenkkiläiselle. Älyteknologiasta dataa keräämään autoon on asennettu yhteensä 33 anturia eri puolille sisätiloja.





Sony VISION-S
Kuva: SONY

Sony VISION-S
Kuva: SONY

– Prototyypin rakentamisen aikana opimme paljon uutta ajoneuvon arkkitehtuurista. Jouduimme miettimään, miten saisimme kaiken sen teknologian mahtumaan Vision-S:ään, selvittää Sony Corporationin robotisointi liiketoiminnasta vastaava Yuhei Yabe CES-messuilla antamassaan haastattelussa.

Akkukennojen ja johdotusten insinööri suunnittelu apuna Sonyn kanssa työskenteli Magna Steyr alihankintafirma. Vision-S kiihtyy 0-100km/h 4.5sekunnissa, josta saadaan kiittää kahta 200kW molemmille akseleille yhdistettyä moottoria. Tällä kiihtyvyydellä autolle on saatu mitattua 239km/h. Nelipaikkainen ulkomuodoiltaan menevän näköinen peli kertoo myös suorituskyvykkyydestä. Kumpikin moottori tuottaa 262hv, eli yhdistämällä ne hulppeat 536hv. Autossa onkin siis periaatteessa neliveto, vaikkei siitä erikseen mainintaa olekaan. Ilmoitetuilla tehoilla se ei varmastikaan jäisi mäen rinteelle sutimaan.

Maksimaalista toimintasädettä autolle ei kuulemma ole mitattu, mutta Yuhei Yaben mukaan auton mittariston 445km:n lukemat 82% akun varauksella kertovat, ettei joka toiselle huoltoasemalle tarvitsisi autolla pysähtyä latailemaan. Sonyltä myös kerrotaan, että kaikki heidän Vision-S konseptissa käytetyt teknologiset toteutukset olisi mahdollista ottaa käyttöön myös SUV:eissa, minivaneissa sekä yleishyödyllisemmissä ajoneuvoissa.

Sony VISION-S
Kuva: SONY

Vision-S:ää ei voi olla vertaamatta Tesla Model S:ään, joka onkin paras vertailukohde. Ulkomitoiltaan Vision-S on hieman kapeampi (1900mm) ja lyhyempi (4895mm) kuin Model S, mutta akseliväli on pidempi (3000mm). Korkeutta molemmilla autoilla on yhtä paljon. Painoa kaikkine teknologioineen Vision-S:lle on kertynyt 2350kg.

Otettaessa huomioon auton ollessa vasta ensimmäinen konsepti, on Sony hypännyt suoraan isojen sekaan. Vision-S vaikuttaa varsin valmiilta tuotantoon siirrettäväksi. Lisäksi kun ottaa huomioon Sonyn projektissa mukana olleet yhteistyökumppanit Continental, Bosch ja Magna Steyr, voidaan jäädä odottelemaan mitä Sony seuraavaksi keksii. Onkin mielenkiintoista nähdä miten Tesla reagoi tähän, vai reagoiko mitenkään.

ViaSony

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Voutilainen X Leijona Heritage -mallisto sai uuden sinitauluisen Urho-kronografin

Suomalaisille ikoninen kellomerkki Leijona koki syksyllä 2019 historiansa suurimman kasvojenkohotuksen, kun Oy Perkko esitteli Voutilainen x Leijona Heritage -malliston,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...