Autoalalla menee välillä hyvin, välillä huonosti ja välillä siltä väliltä. Saamme lukea auton valmistajien kamppailuista, milloin päästöoikeus kiistoista, toisen valtion asettamista tullimaksuista tai vaikkapa patenttikiistoista. Ikuisen teknologia oravanpyörän perässä juoksemisesta on valmistajille sekä haittaa että hyötyä. Ideoita putkahtelee uusien innovointien myötä, jolloin ala pysyy hengissä.
Tammikuun alussa järjestetyillä CES 2020 -kuluttajaelektroniikkamessuilla Las Vegasissa esiteltiin Sonyn Vision-S sähköautokonsepti. Magna Steyrin ja Boschin kanssa yhteistyössä kehitelty auto oli yksi messujen odotetuimmista julkistuksista ja syystä, onhan Sony ensimmäinen elektroniikka jätti, joka esittelee oman autonsa. Vision-S konsepti sisältää monenmoista älyteknologiaa kuten kamera- ja kuvantunnistusteknologiaa, keinoälyä, telekommunikaatiota, pilvijärjestelmiä, unohtamatta tietenkään Sonyn tavaramerkkiä, viihdepuolta. Auton sisätiloista löytyy parikin 8,8 tuumaista näyttöä takapenkkiläisille sekä useampi näyttöpaneeli sivukameroille, näyttöhallinnalle sekä viihde näytöt etupenkkiläiselle. Älyteknologiasta dataa keräämään autoon on asennettu yhteensä 33 anturia eri puolille sisätiloja.
– Prototyypin rakentamisen aikana opimme paljon uutta ajoneuvon arkkitehtuurista. Jouduimme miettimään, miten saisimme kaiken sen teknologian mahtumaan Vision-S:ään, selvittää Sony Corporationin robotisointi liiketoiminnasta vastaava Yuhei Yabe CES-messuilla antamassaan haastattelussa.
Akkukennojen ja johdotusten insinööri suunnittelu apuna Sonyn kanssa työskenteli Magna Steyr alihankintafirma. Vision-S kiihtyy 0-100km/h 4.5sekunnissa, josta saadaan kiittää kahta 200kW molemmille akseleille yhdistettyä moottoria. Tällä kiihtyvyydellä autolle on saatu mitattua 239km/h. Nelipaikkainen ulkomuodoiltaan menevän näköinen peli kertoo myös suorituskyvykkyydestä. Kumpikin moottori tuottaa 262hv, eli yhdistämällä ne hulppeat 536hv. Autossa onkin siis periaatteessa neliveto, vaikkei siitä erikseen mainintaa olekaan. Ilmoitetuilla tehoilla se ei varmastikaan jäisi mäen rinteelle sutimaan.
Maksimaalista toimintasädettä autolle ei kuulemma ole mitattu, mutta Yuhei Yaben mukaan auton mittariston 445km:n lukemat 82% akun varauksella kertovat, ettei joka toiselle huoltoasemalle tarvitsisi autolla pysähtyä latailemaan. Sonyltä myös kerrotaan, että kaikki heidän Vision-S konseptissa käytetyt teknologiset toteutukset olisi mahdollista ottaa käyttöön myös SUV:eissa, minivaneissa sekä yleishyödyllisemmissä ajoneuvoissa.
Vision-S:ää ei voi olla vertaamatta Tesla Model S:ään, joka onkin paras vertailukohde. Ulkomitoiltaan Vision-S on hieman kapeampi (1900mm) ja lyhyempi (4895mm) kuin Model S, mutta akseliväli on pidempi (3000mm). Korkeutta molemmilla autoilla on yhtä paljon. Painoa kaikkine teknologioineen Vision-S:lle on kertynyt 2350kg.
Suosittelemme
Otettaessa huomioon auton ollessa vasta ensimmäinen konsepti, on Sony hypännyt suoraan isojen sekaan. Vision-S vaikuttaa varsin valmiilta tuotantoon siirrettäväksi. Lisäksi kun ottaa huomioon Sonyn projektissa mukana olleet yhteistyökumppanit Continental, Bosch ja Magna Steyr, voidaan jäädä odottelemaan mitä Sony seuraavaksi keksii. Onkin mielenkiintoista nähdä miten Tesla reagoi tähän, vai reagoiko mitenkään.