Vihdoinkin uusi Lancia – täyssähköinen Ypsilon esitellään helmikuussa

Lancialla on hieno historia, mutta viime vuodet ovat olleet melkoista tuskien taivalta perinteikkäälle italialaismerkille. Lancia on myynyt ainoastaan Italiassa pahasti ikääntymään päässyttä Ypsilonia, mutta tilanteeseen on luvassa helpotusta jo pikapuoliin.

Lanciasta ehdittiin tehdä jo kertaalleen lopettamispäätöskin, kunnes monikansallinen Stellantis-konserni päätti antaa merkille vielä yhden mahdollisuuden. Tavoitteena on nostaa Lancia yhdeksi konsernin premium-brändeistä Alfa Romeon ja DS:n rinnalle, mikä vaatii aivan uutta mallistoa. Sen alkusoinnut kajahtavat ilmoille ensi helmikuussa, jolloin julkisuuteen tuodaan täysin uusi Ypsilon.

Kuva: Lancia

Jo 12 vuoden ikään ehtineen edeltäjänsä korvaavasta uutuudesta julkaistiin nyt ensimmäiset tiiserikuvat, joissa Ypsilon on kuitenkin vielä tiiviisti peiton alla. Yhdessä kuvassa näkyy puolestaan tavolinoksi kutsuttu pöytämäinen elementti, joka löytyy uuden Ypsilonin etupenkkien välistä. ”Kahvipöydän” pinta on verhoiltu joko aidolla tai vegaanisella nahalla, johon on brodeerattu italialaisen huonekaluvalmistaja Cassinan nimi.

Kuva: Lancia

Lancia kertoi tiiserikuvien julkaisun yhteydessä, että uusi Ypsilon lanseerataan markkinoille Edizione Limitata Cassina -nimisen erikoismallin voimin. Sitä tehdään 1906 numeroitua yksilöä Lancian perustamisvuoden mukaisesti. Cassinaa saa pelkästään täyssähköisenä, mutta hieman myöhemmin uudesta Ypsilonista tulee tarjolle myös mietoja hybrideitä. Auto toimiikin kaksoisroolissa, eli se saa kunnian olla sekä Lancian ensimmäinen sähköauto että viimeinen polttomoottorilla varustettu malli. Vuodesta 2028 alkaen kaikki uudet Lanciat ovat täyssähköisiä.

Kuva: Lancia

Peiton alla piileskelevästä Ypsilonista erottuu vasta keulan terävä taitos, jota pitkin kulkevat Lancian uudeksi design-tavaramerkiksi nousevat ledivalonauhat. Tiiserikampanja saa jatkoa lähiaikoina, jolloin uutuuden muita yksityiskohtia on luvattu tuoda julkisuuteen helmikuun lopullista esittelyä odotellessa. Uusi Ypsilon lienee Lancian kymmenvuotisen Renaissance-strategian tärkein malli, ja jatkossa pikkuauton saatavuus ei rajoitu Euroopassa pelkästään Italian markkinoille.

Ensi kesänä myyntiin tuleva uutuus myös valmistetaan Italian ulkopuolella. Tuotantopaikkana toimii todennäköisesti Espanjan Zaragozan tehdas, jossa tehdään myös konsernisisar Opel Corsaa. Ypsilonin jälkeen Lancian mallisto kasvaa toisesta päästä, kun perinteikkään Gamma-nimen saava sähköinen crossover lanseerataan vuonna 2026. Kahta vuotta myöhemmin on puolestaan vuorossa toisen perinnenimen, eli Deltan paluu täyssähköisenä hatchbackina.

LähdeCarscoops

Lue lisää