Vielä kerran pojat – uudessa Ford Mustangissa on edelleen perinteinen vapariveekasi

Detroitin autonäyttely päästään vihdoinkin järjestämään pitkäksi venähtäneen koronatauon jälkeen. Yksi show’n kuumimmista uutuuksista on Ford Mustangin seuraava sukupolvi, joka jäänee Fordin viimeiseksi perinteisellä reseptillä tehdyksi poniautoksi.

S650-koodia totteleva mallivuoden 2024 Mustang on tehty samalle perusrakenteelle kuin edeltäjänsä, ja linjatkin näyttävät kovin tutuilta. Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että muodot ovat terävöityneet vähän joka suunnassa. Keulan tunnusmerkkeihin kuuluvat etuvalojen kolmet päiväajovaloelementit, jotka toistavat takavalojen perinteistä kolmijakoa. Takavalot ja niiden välinen osa takaluukkua on puolestaan vedetty voimakkaasti sisäänpäin, ja takalokasuojissa on entistä erottuvammat pullistukset.

Tällä kertaa viisilitraisella kasilla ryyditetty GT on helpompi erottaa 2,3-litraisella EcoBoost-turbonelosella varustetusta perusmallista, koska veekasiversion maski on jaettu kolmeen osaan. Lisäksi GT:n etupuskurissa on isommat ilmanottoaukot sekä erilainen splitteri, ja konepellissäkin on omat ilma-aukkonsa. GT:ssä on myös vakiona 19-tuumaiset pyörät, kun perusmallissa täytyy tyytyä vain 17-tuumaisiin kiekkoihin. Lisähintaan tarjolla on parhaimmillaan 20-tuumaisia vanteita.

Ulkonäköä suuremmat muutokset löytyvät sisustasta, jota hallitsee nyt kojelautaan sovitettu iso vaakasuuntainen näyttö. Kovasti BMW:n ja Mersun malleissa käytettyä ratkaisua muistuttava kokonaisuus koostuu konfiguroitavasta 12,4-tuumaisesta digimittaristosta ja lisävarusteena tarjottavasta 13,2-tuumaisesta SYNC 4 -kosketusnäytöstä, joka on yhteensopiva Amazon Alexan kanssa. Suurinta osaa toiminnoista hallitaan näytön kautta, mutta onneksi muutama perinteinen nappikin on maltettu säilyttää.

Suosittelemme

Perinteiden vaaliminen näkyy ennen kaikkea voimanlähdepuolella. Etukäteen liikkui huhuja nelivetoisesta hybridi-Mustangista, mutta ainakin alkuvaiheessa tarjolla ovat ainoastaan edeltäjämallista tutut moottorivaihtoehdot takavedon kaverina. Teho- ja vääntöarvoja ei ole vielä julkaistu, mutta GT-version myllyä mainostetaan Mustangin pitkän historian tehokkaimmaksi standardikasiksi esimerkiksi ilmanottoon tehtyjen muutosten ansiosta. Potkua pitäisi siis olla enemmän kuin edellissukupolven GT:n parhaimmillaan tarjoamat 466 heppaa, ja EcoBoostissakin saattaa olla muutama villihevonen enemmän kuin tuotannosta poistuvan mallin 314 hevosvoimaa.

Kymmenpykäläisen automaatin vaihtoehdoksi saa edelleen kuusivaihteisen manuaalin, jossa on kierroksia tasaava toiminto. Ajettavuutta voi optimoida Performance Packilla, joka tuo mukanaan esimerkiksi Torsenin lukkoperän ja Brembon jarrut. Korimallit ovat tuttuun tyyliin coupé sekä avoversio, joiden pintaan saa 11 eri ulkoväriä ja haluttaessa erilaisia raitoja. Erikoisimpiin varusteisiin kuuluu driftausta helpottava sähköinen”käsijarru”, joka vaikuttaa takapyöriin. Lisäksi Mustangin veekasia voi huudattaa vaikkapa kahvilan terassilta avaimen kauko-ohjauksen avulla.

Uuden Mustangin myynti USA:n kotimarkkinoilla alkaa ensi kesänä, mutta Euroopan tilanteesta ei ole vielä mitään tietoa. Mahdollinen hybridiversio olisi ainakin Suomen autoverotuksen kannalta mainio lisä valikoimaan.

LähdeCarscoops

Lue lisää