Venäjä, Australia, Afrikka, Aasia ja Etelä-Amerikka ovat pian saastuttavien autojen kaatopaikkoja

Siinä missä suomalaiset ponnistelevat vähentääkseen päästöjä, on kokonaisia maanosia, jotka eivät laittaisi tikkua ristiin ilmastotekojen tähden.

Kaksi vuosisataa sitten Australia toimi kaatopaikkana brittiläisille ja irlantilaisille rikollisille, joista yli 160 000 laivattiin maahan, ennen kuin viimeinen tuomittuja kuljettanut laiva rantautui tammikuussa 1868. Nyt kengurujen maasta on vaarassa tulla hieman toisenlaisen kaatopaikka yhdessä muiden samankaltaisten maiden kanssa.

Australian, Venäjän, Turkin, Etelä-Afrikan, Intian ja useiden muiden maiden ohella on jo varoitettu, että näiden maiden haluttomuus siirtyä sähköautoihin voi johtaa siihen, että alueista muodostuu tulevaisuudessa saastuttavien autojen loppusijoituspaikkoja. Lontoossa toimiva Carbon Tracker -ajatushautomo on ilmaissut raportissaan huolensa, että kun Kiina, Eurooppa ja Pohjois-Amerikka tiukentavat säädöksiä pakottamaan autoilijat siirtymään sähköautoihin, autonvalmistajat voivat edelleen luottaa siihen, että löytyy maita vastaanottamaan saastuttavia polttomoottoriautoja.

Carbon Tracker laittaa tikunnokkaan erityisesti Intian, Venäjän, Australian, Thaimaan, Turkin, Indonesian, Malesian ja Etelä-Afrikan maat, jotka ovat tehneet vain vähän, tai eivät mitään täyttääkseen teitään sähköautoilla. Samalla ajatushautomo varoittaa, että samojen maiden voi olla vaikeampaa maahantuoda käytettyjä sähköautoja ympäristöystävällisemmistä maista, koska nämä maat ajavat puolestaan kierrätystä koskevia säännöksiä, joiden tehtävänä on pitää käytetyt sähköautot rajojen sisäpuolella.

Samaisen raportin mukaan maat, joilla ei ole suunnitelmia polttomoottoriajoneuvojen myynnin lopettamiseksi paitsi epäonnistuvat ilmastotalkoissa, voivat myös lukkiutua kierteeseen, joka pitkällä tähtäimellä vahingoittaa niitä taloudellisesti. Esimerkiksi Afrikka käyttää 80 miljardia dollaria vuodessa polttoaineen tuontiin. Carbon Tracker esittääkin arvion, että Afrikka, Aasia ja Etelä-Amerikka yhdessä voisivat säästää yli 100 miljardia dollaria polttoaineiden tuonnissa, ja parantaa kauppatasettaan edistämällä sähköautoja suosivaa politiikkaa.

Ajatushautomo suosittelee, että näiden ”ongelmamaiden” hallitukset auttaisivat nopeuttamaan yhteiskunnallista muutosta ottamalla käyttöön tiukemmat päästörajat, rajoittamalla käytettyjen autojen tuontia suhteellisen uusiin ajoneuvoihin, poistamalla sähköautojen tariffit ja edistämällä sähköautojen paikallista valmistusta.

LähdeCarscoops

Lue lisää