Vanha salaisuus paljastui – BMW rakensi McLaren F1:n V12:lla varustetun E34-korisen M5-farmarin, ja auto on edelleen tallella

Bensapäät tietävät, että 1990-luvun alussa markkinoille lanseerattu McLaren F1 piti vuosikausia hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä yli 386 km/h:n huippunopeutensa myötä. Big Macin siivitti lähes lentoon BMW:ltä hankittu 6,1-litrainen V12, joka edusti vielä vanhan koulukunnan vaparikoneita. Mylly tuotti 627 hevosvoiman huipputehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön, jotka olivat lähes käsittämättömiä lukemia katuautoon neljännesvuosisata sitten.

F1-projekti oli McLarenille melkoinen imagomenestys, mutta se ei tuonut brittivalmistajalle juurikaan rahaa ilmeisesti kovien tuotekehitys- ja valmistuskustannuksien vuoksi. Niinpä McLarenin katu- ja kilpa-autoista vuosina 1994-1998 vastanneelle David Clarkille annettiin tehtäväksi pyristellä irti baijerilaisvalmistajan kanssa tehdystä moottoridiilistä. BMW:n piti alun perin toimittaa McLarenille 350 voimanlähdettä, mutta lopulta F1:iä valmistui ainoastaan 106 yksilöä.





Samainen David Clark puhui viime kuussa mm. Top Gearista tutun Chris Harrisin kanssa tämän The Collecting Cars -nimisessä podcastissa. Clark paljasti hyvin mielenkiintoisia tietoja F1:n tuotekehitysprosessista. Superauton V12:ta testattiin nimittäin hyvin erikoisissa kuorissa, eli E34-korisessa BMW M5 Touringissa. 5-sarjan farmarikorinen kuningasversio oli varsin eksoottinen valinta testimuuliksi, koska V12:n sovittamisessa tehtaan jäljiltä korkeintaan kahdeksansylinterisenä tarjottuun E34:een oli varmasti melkoinen kenkälusikoiminen.

McLarenia vauhdittanut kone oli etäistä sukua BMW:n itse hyödyntämälle V12:lle, jota käytettiin 7- ja 8-sarjassa. Ehkäpä baijerilaismerkin insinöörit halusivat testata superauton myllyä huomaamattomammassa autossa, mihin farkkukorinen 5-sarja oli omiaan. David Clark pääsi ajamaan testimuulilla itsekin, ja se oli kuulemma upea laite. Yleensä tällaiset prototyypit päätyvät romutettavaksi testijakson jälkeen, mutta V12-koneinen M5 Touring on Clarkin mukaan edelleen tallella.

Se on kuulemma BMW:n hallussa osana merkin salaisten prototyyppien kokoelmaa. Osa näistä autoista, kuten esimerkiksi 8-sarjan pohjalta tehty kisahenkinen M8, E34 M5:stä luotu avomalli ja E46-korisen M3:n farmariversio on tuotu myöhemmin päivänvaloon. McLarenin koneella vauhditettu E34 M5 Touring on kuitenkin pysynyt piilossa näihin päiviin saakka. Toivottavasti BMW tuo senkin vielä joskus suuren yleisön silmien eteen.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...