Bensapäät tietävät, että 1990-luvun alussa markkinoille lanseerattu McLaren F1 piti vuosikausia hallussaan maailman nopeimman sarjavalmisteisen auton titteliä yli 386 km/h:n huippunopeutensa myötä. Big Macin siivitti lähes lentoon BMW:ltä hankittu 6,1-litrainen V12, joka edusti vielä vanhan koulukunnan vaparikoneita. Mylly tuotti 627 hevosvoiman huipputehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön, jotka olivat lähes käsittämättömiä lukemia katuautoon neljännesvuosisata sitten.
F1-projekti oli McLarenille melkoinen imagomenestys, mutta se ei tuonut brittivalmistajalle juurikaan rahaa ilmeisesti kovien tuotekehitys- ja valmistuskustannuksien vuoksi. Niinpä McLarenin katu- ja kilpa-autoista vuosina 1994-1998 vastanneelle David Clarkille annettiin tehtäväksi pyristellä irti baijerilaisvalmistajan kanssa tehdystä moottoridiilistä. BMW:n piti alun perin toimittaa McLarenille 350 voimanlähdettä, mutta lopulta F1:iä valmistui ainoastaan 106 yksilöä.
Samainen David Clark puhui viime kuussa mm. Top Gearista tutun Chris Harrisin kanssa tämän The Collecting Cars -nimisessä podcastissa. Clark paljasti hyvin mielenkiintoisia tietoja F1:n tuotekehitysprosessista. Superauton V12:ta testattiin nimittäin hyvin erikoisissa kuorissa, eli E34-korisessa BMW M5 Touringissa. 5-sarjan farmarikorinen kuningasversio oli varsin eksoottinen valinta testimuuliksi, koska V12:n sovittamisessa tehtaan jäljiltä korkeintaan kahdeksansylinterisenä tarjottuun E34:een oli varmasti melkoinen kenkälusikoiminen.
McLarenia vauhdittanut kone oli etäistä sukua BMW:n itse hyödyntämälle V12:lle, jota käytettiin 7- ja 8-sarjassa. Ehkäpä baijerilaismerkin insinöörit halusivat testata superauton myllyä huomaamattomammassa autossa, mihin farkkukorinen 5-sarja oli omiaan. David Clark pääsi ajamaan testimuulilla itsekin, ja se oli kuulemma upea laite. Yleensä tällaiset prototyypit päätyvät romutettavaksi testijakson jälkeen, mutta V12-koneinen M5 Touring on Clarkin mukaan edelleen tallella.
Suosittelemme
Se on kuulemma BMW:n hallussa osana merkin salaisten prototyyppien kokoelmaa. Osa näistä autoista, kuten esimerkiksi 8-sarjan pohjalta tehty kisahenkinen M8, E34 M5:stä luotu avomalli ja E46-korisen M3:n farmariversio on tuotu myöhemmin päivänvaloon. McLarenin koneella vauhditettu E34 M5 Touring on kuitenkin pysynyt piilossa näihin päiviin saakka. Toivottavasti BMW tuo senkin vielä joskus suuren yleisön silmien eteen.