Vallankumouksellista sähköautotekniikkaa luvassa – kiinalaiseen akkuun latautuu 10 minuutissa toimintamatkaa 600 kilometrin edestä

Kiinalainen akkuvalmistaja CATL toi viime elokuussa julkisuuteen Shenxing-nimisen akun, joka lupaili hyvää sähköautojen tulevaisuuden osalta. Nyt on ihmeakun seuraavan kehitysaskeleen vuoro, ja lupaukset vain paranevat.

Shenxing Plus -nimen saanut evoluutioversio loistaa ennen kaikkea latausnopeuden osalta. Akkuun pystyy kuulemma ”tankkaamaan” 600 kilometrin ajoon riittävän virtamäärän vain kymmenessä minuutissa, eli pikalaturilla akkuun uppoaa yhden kilometrin ajoa vastaava virtamäärä ainoastaan sekunnissa. Edeltävään Shenxingiin sai ladattua virtaa ”vain” 400 kilometrin edestä kymmenessä minuutissa.

Shenxing-akku
Kuva: CATL

Lisäksi uuden akun pitäisi olla vähemmän herkkä kylmyydelle. CATL lupaa, että latausajan ei pitäisi pidentyä dramaattisesti edes kaksinumeroisilla miinusasteilla. Vallankumouksellisilta kuulostavien lupausten taustalla piilee uudenlainen akkukemia. CATL satsaa tavanomaisemman litiumioniteknologian sijasta litium-rautafosfaattiteknologiaan, jolla on useita etuja tähänastiseen akkutekniikkaan verrattuna.

Se on ensiksikin edullisempaa valmistaa ja myös turvallisempaa käyttää. Lisäksi akun eliniän pitäisi kohota uuden teknologian myötä. Mitalilla on kuitenkin kääntöpuolensakin, koska litium-rautafosfaattiakussa on pienempi energiatiheys. Siitä tulee siis isompi ja painavampi samalla kapasiteetilla. CATL aikoo kuitenkin vastata tähän haasteeseen kohennetulla Cell-to-Pack-menetelmällä, jota käytetään yksittäisten akkukennojen yhdistämisessä isoiksi kennopaketeiksi.

Shenxing-akku
Kuva: CATL

CATL kertoo Shenxing Plus -akun energiatiheydeksi 205 Wh kilogrammaa kohti. Kilpailija BYD valmistaa ns. Blade-akkuja, joita käytetään myös Teslan malleissa. Niiden seuraavan, vasta lähitulevaisuudessa markkinoille tulevan kehitysversion vastaava lukema on vain 190 Wh/kg, eli CATL on myös tässä suhteensa kilpailijaansa edellä.

Shenxing Plus saattaa siis tarkoittaa suurta loikkaa eteenpäin sähköautojen toimintasäteiden, latausaikojen ja ehkä myös ostohintojen suhteen. Alalla uumoillaan, että uusi akku tulisi ensimmäisenä käyttöön kiinalaisen Zeekrin uusissa malleissa, joiden mainoskasvona toimii muuten muuan Kimi Räikkönen.

Suosittelemme

Shenxing-akku
Kuva: CATL

Myöskään CATL ei ole mikään tuntematon tekijä alalla. Firma on maailman suurin akkuvalmistaja, jonka maailmanlaajuinen markkinaosuus oli viime vuonna 36,8 prosenttia. Vuonna 2011 Kiinan Ningdessä perustetulla yrityksellä on tätä nykyä yli 80 000 työntekijää ympäri maailmaa, ja myös Saksan Arnstadtista löytyy CATL:n akkutehdas.

LähdeAuto Bild

Lue lisää