Vain kuoret ovat vuodelta 1969: Ringbrothersin Dodge Charger kätkee sisäänsä modernia tekniikkaa

Las Vegasissa järjestettävä SEMA Show on juuri avannut ovensa. Se on maailman suurin rakenneltuihin autoihin ja lisävarusteisiin keskittyvä näyttely, jossa myös autonvalmistajat esittelevät uutuustarvikkeitaan. Vain ammattikävijöille tarkoitetussa show’ssa riittää kuitenkin silmäkarkkia myös vanhempien menopelien ystäville, mutta tyyli on kaukana pussihousumeiningistä.

Yksi tämänvuotisen SEMA:n helmistä on kuuluisan Ringbrothers-pajan rakentama Dodge Charger, joka edustaa auton toista sukupolvea. Chargerin muskelimuodot olivat monen mielestä hienoimmillaan vuosina 1968-1970, ja keskimmäinen vuosikerta on niistä ehkäpä onnistunein. 1969-mallisessa Chargerissa on vielä siro nokka ilman seuraavan vuoden paksua kromihuulta, mutta takavalot ovat jo vaihtuneet pyöreistä leveisiin nauhoihin. Ringbrothersin Lataaja saattaa vaikuttaa ensisilmäyksellä vakiolta, mutta todellisuudessa restomod-tyylinen auto on kaikkea muuta.


Defectoriksi nimetyn 1969 Chargerin parissa on vierähtänyt 4700 työtuntia, mikä antaa jo osviittaa muskelin kokemista muutoksista. Päälinjat ovat pitkälti ennallaan, mutta koria on kuitenkin lyhennetty muutamalla tuumalla. Lisäksi akseliväliä on pidennetty kolmen tuuman verran, mikä pienentää jonkin verran Chargerin massiivista etuylitystä. Helmojakin on venytetty alaspäin, mikä tekee autosta huomattavasti alkuperäistä tukevammin tiessä istuvan näköisen.





Myös etuhelma on laitettu uusiksi, ja pyöränaukkoja on suurennettu modernia kokoa edustavia kiekkoja silmälläpitäen. Vanteiden malli on otettu Moparin legendaarisista ”dog dish” -peltivanteista, mutta materiaali ja tuumakoko ovat jotakin aivan muuta kuin kultaisella 1960-luvulla. Peltivanteiden näköiset kiekot ovat todellisuudessa alumiinia, ja ne ovat HRE:n käsialaa. 19-tuumaisten vanteiden taakse on piilotettu kuusimäntäisillä satuloilla varustetut Baerin jarrut, joten hidastuvuuteenkin on panostettu.

Ulkokuoren kromiosat ovat sen sijaan pitkälti ennallaan, ja ”Greener On The Other Side” -niminen vihreä värisävykin on hyvin alkuperäishenkinen. Korin alla on kuitenkin modernia tekniikkaa, koska auto on rakennettu Detroit Speedin hydroformatun apurungon varaan. Tätä valmistustekniikkaa on käytetty superautoissakin, joten muuta alustaakaan ei ole jätetty ennalleen. Esimerkiksi takajousitus on nyt nelilinkkituettu.

Etuistuimet näyttävät puolestaan alkuperäishenkisiltä, mutta ne ovat todellisuudessa paljon vakiota tukevammat. Chargerin sisusta on Upholstery Unlimited -nimisen pajan käsialaa, ja autoon on myös lisätty uudet mittarit sekä Alpinen audiojärjestelmä. Kirsikkana kakun päällä toimii tietysti moottori, joka on tässä tapauksessa Moparin moderni 6,4 litrainen Hemi. Kasin pakokaasut poistuvat Flowmasterin pakosarjojen ja putkiston kautta, joten höpinöidenkin pitäisi olla kohdallaan.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...