Vähän ajettu kakkoskoppa tarjolla – 32 vuotta vanhan VW Golfin mittarissa on alle 50 000 kilometriä

Vuonna 1983 markkinoille lanseerattu toisen sukupolven VW Golf jatkoi peruspiirteiltään edeltäjänsä linjoilla, mutta ominaisuuksia kohennettiin vähän joka suunnalta. Ykköskorisen Golfin helmasyntinä oli ruosteherkkyys, joka onnistuttiin kitkemään seuraajasta menestyksekkäästi alkupään autojen jälkeen. Niinpä kakkoskorisia Golfeja näkyy edelleen liikenteessä, vaikka malli poistui tuotannosta jo 28 vuotta sitten.

Toisen sukupolven Golf oli Suomessakin yleinen, mutta Saksassa se toimi varsinaisena kansallisautona. Vuosi toisensa jälkeen myyntitilastojen ykköspaikkaa pitänyttä Golfia saatiin Saksassa kaupaksi niin suuria määriä, että merkittävä osa niistä on edelleen jäljellä. Käytettyjen autojen markkinoilla voi tänäkin päivänä törmätä helmikuntoisiin kakkos-Golfeihin, jotka ovat saaneet nauttia vain vähäisistä ajokilometreistä elämänsä aikana.





Nyt tällainen tapaus olisi myynnissä Griesheimissa Darmstadtin kaupungin lähellä. Kaksiovinen valkoinen Golf edustaa CL-varustetasoa, ja auto on ensirekisteröity helmikuussa 1987. Sisusta on massasta poikkeavasti pirteän sininen, ja varusteluun kuuluu Suomi-autoista lähes aina puuttuva kattoluukku. Se on ollut autoverottomassa Saksassa suhteellisen edullinen lisävaruste, joka on aikoinaan ruksittu moneen Golfiinkin.

Muita ”herkkuja” ovat keskikonsoli, värilasit ja radio. Golfin pellin alla puhisee 1,6-litrainen nelonen, jonka tuottamat 75 heppaa ohjataan tämän yksilön tapauksessa kolmivaihteisen automaatin kautta etupyörille. Auto on sen verran siistissä kunnossa, että se on jo saanut vähintään 30 vuoden iän vaativan paikallisen museorekisteröinnin. Volkkarissa on myös täydellinen huoltokirja, ja Golfissa ei ole kuulemma koskaan tupakoitu.

Lisäksi katsastus on juuri suoritettu, joten auto kaipaa vain kovaa ajoa. Kovin paljon Golfilla ei tosin raaskisi ajaa, koska mittarissa on vain 49 900 kilometrin lukema. Huippukuntoiseksi mainostetun VW:n hintalapussa lukee puolestaan 5900 euroa, mikä ei ole ihan pieni summa kakkoskoppaisesta Golfista. Suomessa vastaavia autoja ei ole juuri tarjolla, mutta Saksasta löytyisi muitakin vastaavia säilymisihmeitä.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Tämä vanha Saabin matkailuauto näyttää ihan käpertyneeltä kisulta

Maailmasta tuskin löytyy sympaattisempaa matkailuautoa, kuin kuviemme Saab 92H. Ruotsalaisen lihapullan konehuoneessa työskentelee kaksitahtimoottori. Auton on rakentanut Torsten Johansson...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...