Volvo on julkistanut ensimmäiset sisäkuvat uudesta XC90 katumaasturistaan. Valmistajan mukaan kyseessä on suurinta luksusta mitä Volvon historissa on nähty.
XC90:n uusitussa ohjaamossa huipputekniikka yhdistyy selkeään designiin. Sisustuksessa on käytetty laadukkaita materiaaleja, kuten aitoa puuta ja nahkaa. Huolellinen viimeistely tekee kunniaa materiaaleille.
Ohjaamosta löytyy käsityönä tehtyjä yksityiskohtia, kuten vaihdekeppi, joka on tehty osittain Orreforsin kristallilasista. Timattileikattu käynnistyspainike ja äänenvoimakkuuden säädin tuovat eleganttia bling-blingiä muutoin rauhalliseen ympäristöön.
Penkit
XC90 on saanut täysin uudet penkit. Koska auto on seitsemänpaikkainen, on mukavuuden lisäksi kiinnitetty huomiota myös tilankäyttöön. Penkit on suunniteltu tarjoamaan mahdollisimman hyvä ja mukava tuki käyttäjälleen, mutta samalla viemään myös mahdollisimman vähän tilaa, jotta jalkatilaa riittäisi myös taaemmilla riveillä.
Suosittelemme
Penkkien muoto mukailee ergonomisesti ihmisen selkärankaa ja tarjoaa useine säätöineen mahdollisuuden täydellisen istuma-asennon luomiseen. Jo perus Comfort-luokan etupenkeistä löytyy portaattomat sähkösäädöt istuinosalle, sivutuelle, ristiselän- ja pään tuelle. Säädöt voi tallettaa kolmeen eri muistipaikkaan.
Keskimmäisellä takapenkillä on erilliset istuimet, joissa on selkänojan säätö. Lisäksi istuimia on mahdollista liuttaa eteenpäin, jos taaimmaisella penkillä sattuisi istumaan vaikkapa pituuskasvunsa huipulla oleva teinipoika, matkalla koristreeneihin. Taaimmainen rivi on huomioitu, rivi on keskitetty paremman näkymän tarjoamiseksi eteenpäin ja keskimmäisen rivin penkkien alla on poikkeuksellisen paljon tilaa heilutella jalkojaan.
Tekniikkaa
Kojelaudan keskelle on istutettu uudenlainen, kosketusnäytöllä varustettu, toimintojen hallintakeskus. Vastaavaa on tosin jo nähty kilpailevilla premium-automerkeillä, mutta Volvo on ehkä onnistunut integroinnissa tiettyjä kilpailijoitaan paremmin.
Näyttö on sijoitettu jostain syystä pystyyn, joka näyttää vaakakuvaan tottuneelle äkkiseltään hieman erikoiselta. Toteutus lienee tehty käytettävyyden ehdoilla.
Näytön ensisijainen tarkoitus ei kuitenkaan ole toistaa laajakuvaelokuvia vaan poistaa autosta suurin osa irrallisia nappeja ja samalla tehdä designista selkeämpää. Muutama namikka kuitenkin vielä löytyy, kuten näytön alla olevat etu- ja takalasin lämmittimen katkaisijat, radion/median pikasäätimet, sekä vaihdekepin takaa löytyvät käynnistys- ja ajotilanvalitanapit.
Kesäkuumalla isossa autossa pitää olla tehokas ilmastointi. XC90:ssä on nelialueilmastointi, eli kahdelle etu- ja takapenkkiläisille omat. Erillinen ilmastointi on saatavilla myös kolmannelle riville ja joillakin lämpimillä markkina-alueilla kuulemma vakiona.
Äänentoistojärjestelmä on tunnnetun Bowers & Wilkinsin käsialaa. Kaikki diskantit, keskiäänikauittimet ja subwooferi mukaanlukien, autossa on peräti 19 kaiutinta. Tämä vaatii luonnollisesti tehoa, josta huolehtii 12-kanavainen ja 1400 wattinen Harmanin vahvistin. Järjestelmä on Volvon mukaan parasta mitä vakioautoissa on nähty.