Volvolla on pitänyt kiirettä viime aikoina. Merkki lanseerasi ensin uuden, skandinaavisen pelkistetyn muotokielen lukuisten konseptiautojen avulla. Tuoreen design-linjan takana on Volvon uutena päämuotoilijana toimiva saksalainen Thomas Ingenlath. Konseptien jälkeen esittelyvuorossa oli ensimmäinen uuden ajan tuotantoauto, eli iso katumaasturi XC90. Se on saanut autoalan ihmisiltä ja myös asiakkailta todella positiivisen vastaanoton. Niinpä ei ole mikään ihme, että Volvo jatkaa samalla linjalla.
Viime vuoden lopulla Volvo paljasti toisen uutuusmallinsa, eli artikkelikuvassa näkyvän S90-sedanin. Se on varteenotettava vaihtoehto luokkaa maailmanlaajuisesti dominoiville saksalaissedaneille, ja seuraavaksi esittelyvuorossa on entistä vinoperäisempi V90-kartanoauto. Se korvaa erityisesti Pohjoismaissa supersuositun V70:n.
Volvon pienemmät mallisarjat edustavat vielä vanhempaa tyyliä, eli merkin uuden päämuotoilijan ”vanilla designiksi” kutsumaa linjaa. Yksi näistä pehmeänpyöreistä malleista on mm. Audi A4:n ja BMW 3-sarjan kanssa kilpaileva S60. Auto on kohta ehtinyt jo kuuden vuoden ikään, eli seuraajaa odotellaan jo kovasti. Sellainen on amerikkalaisen Motor Trend -lehden mukaan luvassa joko vuonna 2017 tai 2018.
Volvon pienemmän sedanin muotoilu tulee muuttumaan nykymallia puhdaslinjaisemmaksi, ja Volvon uutena tunnusmerkkinä toimivat T:n muotoiset päiväajovalot löytävät tiensä varmasti myös S60:een. Jo nykymallista on tarjolla pitkäakselivälinen versio Kiinan markkinoita varten, ja uudesta S60:sta sellaista tarjotaan myös amerikkalaisasiakkaille. Tämän Volvo on jo vahvistanut, mutta pidemmän S60:n saapumisesta Eurooppaan ei ole vielä mitään tietoa.
Uusi S60 saa XC90:stä ja S90:stä tutun Sensus-tietoviihdejärjestelmän, ja myös osittain autonomisen ajamisen mahdollistavaa tekniikkaa tulee tarjolle. Moottorit lienevät eriasteisesti ahdettuja kaksilitraisia nelosia Volvon nykytyylin mukaisesti, ja hybridiversiokin on luvassa. Isompiin Volvoihin saa pelkästään neloskoneita, mutta S60:n pellin alla saatetaan nähdä myös kolmipyttyinen moottori aloitusmallia vauhdittamassa. Skaalan toiseen päähän tulee todennäköisesti Polestar-tehoversio, jossa on reilusti yli 300 heppaa. Voi hyvin olla, että osan tästä tehosta tuottaa sähkömoottori.