MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Uusi “Transitporter” esiteltiin – Volkswagenin pakettiauton seitsemäs sukupolvi on omaa sukua Ford

Volkswagen ja Ford tekevät tätä nykyä yhteistyötä monella eri rintamalla. Se ulottuu sähköautoista pick-upeihin ja pakettiautoihin, joten myös entiset kilpakumppanit Transit ja Transporter ovat nykyään lähes identtiset kaksoset.

Volkswagen toi nyt julkisuuteen seitsemättä sukupolvea edustavan Transporterin, joka toimii Ford Transit ja Tourneo Customin sisarmallina. Uusi Transporter T7 ja Caravelle-pikkubussiversio liittyvät VW:n valikoimassa saksalaismerkin omaa käsialaa olevien täyssähköisen ID. Buzzin ja hybridinä sekä dieselinä tarjottavan Multivanin rinnalle, ja Transporterin pellin alle saa kaikki mainitut voimanlähdevaihtoehdot.

Volkswagenin paketti- ja tilamallit
Kuva: Volkswagen

Paketti- ja pikkubussimallin ohella valittavissa ovat korkeampikattoinen sekä pidemmällä akselivälillä varustettu versio ja tuplaohjaamolla varustettu lava-auto. Pohjana käytetty Transit näkyy luonnollisesti Volkkarin muodoissa, mutta merkin designerit ovat silti onnistuneet tuomaan autoon mukavasti omaakin tyyliä. Eniten sitä on keulassa, joka yhdistelee Multivanin ja ID. Buzzin naamailmeitä. Lisäksi VW:n vyötärölinja on sivuikkunoiden kohdalta suora, ja leditakavaloissa on Amarok-pick-upin tavoin korinväriset keskiosat.

Volkswagen Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Sisusta on puolestaan pitkälti suoraa lainaa Transitista. 12-tuumaista mittaristoa täydentää tietoviihdejärjestelmän 13-tuumainen ruutu, joiden grafiikat ja esimerkiksi ratti ovat kuitenkin Volkswagenin omaa käsialaa. Ensimmäisissä kuvissa esiintyy yhdeksänpaikkainen Caravelle-pikkubussi parhaassa Style-varustetasossa sekä pakettimallinen Transporter maastohenkisenä PanAmericana-versiona. Sen tunnistaa maalaamattomien puskureiden lisäksi lokasuojanreunojen ja helmojen muovikoristeista sekä 19-tuumaisista Indianapolis-vanteista. ”Maastomallin” sisustaa koristavat valaistut kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä, kiiltävän mustat koristeosat ja omat verhoilukankaat PanAmericana-teksteillä.

Volkswagen Transporter T7
Kuva: Volkswagen

Volkswagen kertoo, että T7 tarjoaa enemmän tilaa, kantavuutta, vetomassaa ja taloudellisuutta kuin T6.1-korikoodilla tunnettu edeltäjä, joka ei täyttänyt enää EU:n uusimpia määräyksiä kyberturvallisuuden suhteen. Uutuuden pituus on versiosta riippuen 5050-5450 milliä, ja akseliväli on 3100 tai 3500 millimetriä. T7 on edeltäjäänsä pidempi ja leveämpi, joten maksimilastauskapasiteetti on 5,8-9 kuutiometriä. Kantavuus on puolestaan parhaimmillaan 1,33 tonnia ja vetomassa 2,8 tonnia.

Suosittelemme


Pakua saa kolmella eri turbodieselillä, 2,5-litraista bensakonetta hyödyntävänä pistokehybridinä ja peräti kolmella sähkömoottorivaihtoehdolla. Pienitehoisimmassa dieselissä on 110 hevosvoimaa, kun taas tehokkain sähköversio tarjoaa 286 heppaa. Polttomoottorimallit ovat etuvetoisia, ja tehokkaampiin dieseleihin saa haluttaessa nelivedon. Sähköversiot ovat puolestaan takavetoisia, mutta nelivetomallikin on tulossa myöhemmin.

Volkswagen Caravelle T7
Kuva: Volkswagen

Turkissa Transit ja Tourneo Customin rinnalla valmistettavan Transporter T7:n pääsee jo tilaamaan Saksassa, jossa hinnat alkavat vajaasta 44 000 eurosta. Suomeen tulevat versiot ja niiden hinnat selvinnevät syksyn mittaan.

Volkswagen Transporter T7
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää