Uusi SL 680 on kaikkien aikojen sporttisin Maybach – pellin alla ei ole kuitenkaan V12:ta

Nykyinen SL-Mersu on kehitetty AMG:n alaisuudessa, joten se on jo lähtökohtaisesti paljon edeltäjiään urheilullisempi. Ylellisempää tyyliä kaipaaville on nyt tarjolla uusi vaihtoehto, eli Mercedes-Maybach SL 680.

Kalifornian Montereyn ”autoviikolla” esitelty uutuus ei tullut suurena yllätyksenä, koska autosta julkaistiin ensimmäiset tiiserikuvat jo pari vuotta sitten. Luksusavossa on viljelty Maybachin logoa hieman Louis Vuittonin laukkujen tyyliin esimerkiksi etupuskurissa sekä kangaskatossa, ja haluttaessa Maybachin pieniä logoja saa myös kromilistalla kuorrutetun konepellin täydeltä. Kromia löytyy myös tuulilasinkarmista, etupuskurin ilmanottoaukkojen reunoista sekä Maybachin omasta maskista, joka on luonnollisesti valaistu. Lisäksi nokalla komeilee Mersun perinteinen ”latvatähti” maskin ison tähtilogon sijasta.

Mercedes-Maybach SL 680
Kuva: Mercedes-Benz

Maybach-tyyliä löytyy myös tiheäpuolaisista vanteista sekä AMG-versioita hillitymmistä pakoputkenpäistä. Sisustan puolella mittaristo sekä keskinäyttö ovat saaneet omat Maybach-grafiikkansa, ja valkoista nappanahkaa on annosteltu runsaalla kädellä ympäri kabiinia. Mallinimen 680-merkintä vie ajatukset Maybachin S 680 -mallien V12-tekniikkaan, mutta SL:ssä joudutaan tyytymään AMG SL 55:n ja 63:n tavoin kahdeksanmukiseen myllyyn. Nelilitraisen tuplaturbokasin tuottamat 585 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä riittävät kuitenkin paremmin kuin hyvin eleganttiin avoautoon.

Mercedes-Maybach SL 680
Kuva: Mercedes-Benz

Jos kiire yllättää, nollasta sataan pyrähdetään nelivedon ja yhdeksänportaisen automaatin avittamana 4,1 sekunnissa, mutta rajoitin leikkaa huippunopeuden 260 km/h:n lukemaan. V12:n kaltaista värinättömyyttä tavoiteltaessa Maybachiin on sovitettu perus-SL:iä pehmeämmät moottorinkiinnikkeet, ja kaasupolkimen vastettakin on optimoitu pehmeämmäksi. Lisäksi soundeja on hienosäädetty harvinaiseen suuntaan, eli AMG-SL:iä hiljaisemmiksi. Myös äänieristystä on kohennettu ja jousitusta pehmennetty, mutta kaikesta luksuksesta huolimatta kyseessä pitäisi olla kaikkien aikojen sporttisin Maybach.

Mercedes-Maybach SL 680
Kuva: Mercedes-Benz

Tätä vaikutelmaa vahvistaa myös se, että AMG-SL:ien pikkuruisista takapenkeistä on luovuttu kokonaan. Istuinten tilalle on sovitettu aerodynaaminen kate, joka ulottuu etupenkkien niskatukiin saakka. Kyseessä ei ole kuitenkaan historian ensimmäinen kaksipaikkainen Maybach, koska Spohn-niminen saksalainen koripaja teki SW38-nimeä kantaneen kahdenistuttavan mallin jo lähes 90 vuotta sitten.

Suosittelemme


Mercedes-Maybach SL 680
Kuva: Mercedes-Benz

Uutuuden asiakastoimitukset alkavat Euroopassa sopivasti ensi avoautokauden kynnyksellä, mutta hintoja ei ole vielä kerrottu. Edullisia ne eivät varmasti ole, ja lanseerausvaiheen SL 680 Monogram Series Red Ambience sekä White Ambience maksavat vielä enemmän. Näissä malleissa yhdistetään joko punainen tai valkoinen väri metallimustaan. Lisähintaan tarjolla on myös erilaisia Maybach-tarvikkeita nahkatakista laukkuihin.

Mercedes-Maybach SL 680
Kuva: Mercedes-Benz
LähdeCarscoops

Lue lisää