Uusi Porsche Taycan murskasi Tesla Model S Plaidin kierrosajan Nürburgringillä – eroa syntyi peräti 18 sekunnin verran

Tesla Model S Plaid kuuluu maailman nopeimpiin sähköautoihin, ja se nappasi myös Porsche Taycan Turbo S:n aiemmin hallussaan pitämän neliovisten sähköautojen rataennätyksen Nürburgringin Nordschleifella. Nyt Porsche iski kuitenkin takaisin.

Syksyllä 2019 debytoinut Taycan on tulossa siihen ikään, että facelift on enää ajan kysymys. Se nähdään ilmeisesti maaliskuussa, jolloin Porsche on luvannut kertoa lisää myös valikoiman uudesta huippuversiosta. Tässä vaiheessa tiedossa on vasta, että kyseisellä sähkösportilla yllettiin melkoisen nopeaan kierrosaikaan Nürburgringillä. Kellot pysähtyivät tarkalleen kohdalla 7:07.55, eli Model S Plaidin taannoinen suoritus murskattiin peräti 18 sekunnilla.

Kuva: Porsche

Porschen ratin takana oli merkin monista muistakin kierrosennätyksistä vastannut testikuljettaja Lars Kern. Taycanin tähänastiseen Nordschleifen ennätykseen eroa syntyi huimat 26 sekuntia, eli huhujen mukaan Turbo GT -nimen saava uusi huippuversio pelaa jo omassa sarjassaan. Taycan-mallistosta Porschella vastaava Kevin Giek korostaa, että 26 sekuntia on moottoriurheilun maailmassa jo pieni ikuisuus. Supernopea sähkösedan alkaa itse asiassa olla jo samalla viivalla sähköisten hyperautojen kanssa, koska Rimac Nevera oli Nürburgringillä ainoastaan 2,25 sekuntia uutta huippu-Taycania nopeampi.

Taycan on myös varsin tasainen suorittaja, koska Lars Kern kellotti lähes täsmälleen saman ajan usean kierroksen mittaan. Nürburgringin kierrosaikojen osalta uusi Taycan jätti taakseen jopa Porschen oman 918 Spyder -hyperauton ja McLaren 720S:n, joten kyseessä on radalla melkoisen kova luu sähköauton muhkeasta massasta huolimatta. Saksalaismerkki ei ole vielä kertonut taikareseptiään kierrosajan suhteen, mutta esimerkiksi Schwedenkreuzin rataosuudella uusi huippuversio oli 25 km/h nopeampi kuin nykyinen Turbo S, ja maalissa eroa syntyi yli 1,3 kilometrin verran.

Kuva: Porsche

Huhujen mukaan uutta Turbo GT:tä vauhdittaa kolme sähkömoottoria, joista irtoaa yli 1000 hevosvoimaa. Lisäksi sähköauton alusta on laitettu uusiksi, ja aerodynamiikkaa kohentavat esimerkiksi hiilikuituinen spoileri ja etuhelma ilmanohjaimineen. Porsche on luvannut julkaista videon koko kierroksesta maaliskuun puolessavälissä, jolloin Taycanin facelift ja sen mukana tuleva uusi huippuversio näkevät todennäköisesti virallisesti päivänvalon.

Kuva: Porsche
Kuva: Porsche
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat