MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten, ja pian se kruunataan entistäkin tehokkaammalla huippuversiolla.

Tämä auto on 911:n mallistohierarkian huipulla jo pitkään keikkunut Turbo S, jonka uusi sukupolvi paljastetaan todennäköisesti ”tavallisen” Turbon kanssa hieman yli viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Sveitsin puolueettomalla maaperällä järjestettävä show on perinteisesti ollut otollinen paikka erilaisten super- ja hyperautojen esittelyyn, joten super-911:n seuraava sukupolvi sopii hienosti joukkoon.

Uuden Turbo S:n ensimmäisiä kuvia ei kuitenkaan tarvitse odotella Geneven näyttelyn avautumiseen asti. Kolme otosta vuosi nimittäin julkisuuteen jo nyt ilmeisesti Porschen omista tiloista, koska taustalla näkyy saksalaismerkin muitakin autoja. 911:n huippuversion etupuskuria dominoi leveä ilmanottoaukko, jota reunustavat litteät ledivilkut. Turbo S:n keulailme ei eroa dramaattisesti uuden 911:n perusversioista, mutta asiantuntijat bongaavat toki kuningasmallin.

911 Turbo on perinteisesti ollut eräänlainen undercover-superauto, joten hillitystä tyylistä pidetään jatkossakin kiinni. Kylkilinjasta erottuvat pienten helmalevikkeiden lisäksi Turbo-traditioihin kuuluvat takalokasuojien ilmanottoaukot, jotka syöttävät ilmaa taka-akselin takana majailevalle tuplaturbokoneelle. Kuvista näkyy myös Turbo S:n sähköisesti nouseva takaspoileri, ja toki takapuskuri sekä pakoputkenpäätkin edustavat Turbon omaa designia.

Suosittelemme


Turbo S:n osalta siihen kuuluvat myös edellissukupolven Turbon erikoismallista inspiraationsa saaneet, vähintään 20-tuumaiset vanteet ja lisävarustelistalta löytyvät logoraidat ovien alareunoissa. Tekniikasta ei ole kerrottu virallisesti vielä mitään, mutta autossa käytetään ilmeisesti jatkossakin 3,8-litraista tupla-ahdettua bokserikuutosta. Mylly saa entistä isommat turbot ja uusiksi laitetut katalysaattorit, joiden ansiosta huipputeho saattaa kohota jopa 650 hevosvoimaan ja maksimivääntö 800 newtonmetrin lukemaaan. Näissä arvoissa on mukavasti kasvua edeltäjään nähden, jossa oli 580 heppaa ja parhaimmillaan 750 newtonia.

Uuden 911 Turbo S:n voima välitetään nelivedolle kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Satasen nopeuden pitäisi olla taulussa hitusen yli 2,5 sekunnissa, ja huippuja riittää noin 330 km/h:n verran. Tekniikan herkkuihin kuulunevat lisäksi aktiivijousitus, nelipyöräohjaus sekä kymmenmäntäisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut. Lisävarustelistan tarjontaan lukeutuu myös urheilualusta, joka madaltaa ajokorkeutta 10 millin verran. Jäämme odottelemaan Porschen uuden supertykin virallisia tietoja ja kuvia viimeistään Geneven näyttelyn avajaisten yhteydessä.

LähdeCaradvice

Lue lisää