Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten, ja pian se kruunataan entistäkin tehokkaammalla huippuversiolla.

Tämä auto on 911:n mallistohierarkian huipulla jo pitkään keikkunut Turbo S, jonka uusi sukupolvi paljastetaan todennäköisesti ”tavallisen” Turbon kanssa hieman yli viikon päästä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä. Sveitsin puolueettomalla maaperällä järjestettävä show on perinteisesti ollut otollinen paikka erilaisten super- ja hyperautojen esittelyyn, joten super-911:n seuraava sukupolvi sopii hienosti joukkoon.





Uuden Turbo S:n ensimmäisiä kuvia ei kuitenkaan tarvitse odotella Geneven näyttelyn avautumiseen asti. Kolme otosta vuosi nimittäin julkisuuteen jo nyt ilmeisesti Porschen omista tiloista, koska taustalla näkyy saksalaismerkin muitakin autoja. 911:n huippuversion etupuskuria dominoi leveä ilmanottoaukko, jota reunustavat litteät ledivilkut. Turbo S:n keulailme ei eroa dramaattisesti uuden 911:n perusversioista, mutta asiantuntijat bongaavat toki kuningasmallin.

911 Turbo on perinteisesti ollut eräänlainen undercover-superauto, joten hillitystä tyylistä pidetään jatkossakin kiinni. Kylkilinjasta erottuvat pienten helmalevikkeiden lisäksi Turbo-traditioihin kuuluvat takalokasuojien ilmanottoaukot, jotka syöttävät ilmaa taka-akselin takana majailevalle tuplaturbokoneelle. Kuvista näkyy myös Turbo S:n sähköisesti nouseva takaspoileri, ja toki takapuskuri sekä pakoputkenpäätkin edustavat Turbon omaa designia.

Turbo S:n osalta siihen kuuluvat myös edellissukupolven Turbon erikoismallista inspiraationsa saaneet, vähintään 20-tuumaiset vanteet ja lisävarustelistalta löytyvät logoraidat ovien alareunoissa. Tekniikasta ei ole kerrottu virallisesti vielä mitään, mutta autossa käytetään ilmeisesti jatkossakin 3,8-litraista tupla-ahdettua bokserikuutosta. Mylly saa entistä isommat turbot ja uusiksi laitetut katalysaattorit, joiden ansiosta huipputeho saattaa kohota jopa 650 hevosvoimaan ja maksimivääntö 800 newtonmetrin lukemaaan. Näissä arvoissa on mukavasti kasvua edeltäjään nähden, jossa oli 580 heppaa ja parhaimmillaan 750 newtonia.

Uuden 911 Turbo S:n voima välitetään nelivedolle kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Satasen nopeuden pitäisi olla taulussa hitusen yli 2,5 sekunnissa, ja huippuja riittää noin 330 km/h:n verran. Tekniikan herkkuihin kuulunevat lisäksi aktiivijousitus, nelipyöräohjaus sekä kymmenmäntäisillä satuloilla varustetut hiilikuitukeraamiset jarrut. Lisävarustelistan tarjontaan lukeutuu myös urheilualusta, joka madaltaa ajokorkeutta 10 millin verran. Jäämme odottelemaan Porschen uuden supertykin virallisia tietoja ja kuvia viimeistään Geneven näyttelyn avajaisten yhteydessä.

LähdeCaradvice
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...